Veckans Faktoid – 2

Världen är full av fantastiska fakta! Den är också full av fantastiska lögner. Vad händer med lögner som blir så pass utspridda att alla tror på dem? De är inte direkt lögner, men heller inte fakta… de är bara ”Faktoider!”

linje b-s.jpg

Veckans Faktoid 2Subliminal marknadsföring

”Om ett varumärke blinkar förbi på en bildskärm så snabbt att du inte hinner märka det, påverkas du undermedvetet och köper mer av det varumärket senare.”

Alla känner till hur Subliminal marknadsföring fungerar. Du ser på en film, men någon lurig typ har slängt in en bildruta var femte sekund där det står ”Köp korv!” Undermedvetet snappar du upp signalerna och blir sugen på korv utan att veta varför. Den luriga typen tjänar massor av pengar som den enda korvförsäljaren inom räckhåll. Ett fruktansvärt fult men fachinerande marknadsföringsknep. Frågan är ju dock givetvis: Fungerar det verkligen?

Idén om subliminal marknadsföring startade 1958 då marknadsforskaren James Vicary genomförde ett experiment. Han riggade en biograf med en projektor som visade meddelandena ”Drink Coca Cola” och ”Hungry? Eat popcorn!” Filmen visades för för totalt ca 46 000 besökare och resultatet visade: När han visade meddelandena steg försäljningen av popcorn och cola med 58% respektive 18%. En fantastisk upptäckt, nu behövde bara någon annan kunna replikera resultatet.

Dr. Henry Link försökte replikera studien med Vicarys protokoll, men hittade ingen effekt alls. Flera försök att replikera resultatet gjordes helt utan resultat. När Vicary fick frågan vad han trodde om detta erkände han efter en viss press att han hade förfalskat resultaten. Vicary erkände till och med, i en intervju fem år senare, att han aldrig genomfört experimentet alls!

Så hela studien var förfalskad. Då var väl historien avslutad? Nej! Det var för sent! Tidningarna hade för länge sen spritt sensationen, alla visste om det, och länder hade redan tagit drastiska åtgärder och förbjudit subliminal reklam!

Så finns det ingen sanning bakom myten som alla tror på? Jo, faktiskt. Det har gjorts vissa studier som tyder på en viss effekt i vissa sammanhang, men aldrig någon effekt stor nog att använda i marknadsföringssyfte. Överlag är även dessa effekter kritiserade.

Jag har också hört en neurolog säga att om du snabbspolar genom en reklampaus kan varumärken, som ligger i mitten av TV-skärmen, fastna i ditt undermedvetna och kan påverka dina beslut. Dock är detta inte samma sak då du kan se varumärkena medvetet, till skillnad från i myten. Visst kan vårt undermedvetna påverka våra beslut, men det snabbar inte upp enskilda blinkande bildrutor från en film.

Vissa saker är helt enkelt för coola för att inte tro på. Visst är det lockande att tro att vår hjärna har dolda mystiska krafter (vilket den kanske har, men de är dolda för att vi inte känner till dem). Men mer om det en annan gång. Detta är nog med faktoider för en vecka!

linje b-s.jpg

18A136BD-759B-45DC-BE70-E37154CA670A.jpg

Mer info på:
http://skeptoid.com/episodes/4063
http://en.wikipedia.org/wiki/Subliminal_advertising

ps.
Har du sett några dolda meddelanden nån gång?
Blir du ofta påverkad utan att du märker det?
Har du ett bättre marknadsföringsknep?
Kommentera och berätta!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s