Vad är det för fel på kiropraktik?

720AA452-CB1F-4A13-9FEA-43A4D6BF0277.jpg”Jaha…” säger du. ”Ännu en skeptiker som skriver ännu en blogg om Kiropraktik. Vad skulle du möjligtvis kunna tillföra som inte redan upprepats hundra gånger innan?” Och du har säkert rätt, men jag måste skriva min version av det hela. Jag tänker inte bara såga kiropraktik, som faktiskt har ett fullständigt rimligt användningsområde. Visst kan en kiropraktor hjälpa dig när du har ont i ryggen. Men vissa kiropraktorer lovar definitivt mer än de kan hålla!

Du är välkommen till “En blogg om allt jag tycker är intressant för tillfället!” Idag är jag intresserad av “Kiropraktik!”

linje b-s.jpg

I den här bloggen har jag skrivit om idioter som tror att jorden är platt, om knasbollar som tror att kvantmekanik ger dig superkrafter och om förvirrade magiker som gör sig löjliga i direktsänd TV. Men idag är det annorlunda. Idag skriver jag om kiropraktik. En fullständigt accepterad vetenskaplig behandlingsform. Vad kan jag möjligtvis ha att säga om det? Jo läs vidare och se vad de flesta inte vet om kiropraktik – vad det egentligen är!

Vi vet alla vad en kiropraktor gör – han ”knäcker ryggen” på folk. Och det låter givetvis som en rimlig behandling av problem med ryggen. Jag har själv varit hos en kiropraktor två gånger (jag reserverar mig för att eventuellt minnas fel):

1) Jag var 14 år och spelade jättemycket volleyboll. Jag hade av någon anledning fått ont i ryggen. Min pappa släpade med mig till en kiropraktor, jag fick röntgen, kiropraktorn visade att en kota låg snett, och knäckte till ryggen. Behandlingen i sig tog ca 5 sekunder och efter bara två veckor kunde jag spela hyfsat igen.

2) Jag var 15 år och spelade fortfarande jättemycket volleyboll. Jag hade av någon anledning fått ont i ena knät. Pappa släpade med mig till en kiropraktor som behandlade mig genom att lysa på knät med laser(??). Vad det nu kunde ha för plausibel effekt har jag ingen aning om, men efter bara 2 månader kunde jag spela igen.

Jag kan se hur knäcka ryggen kan ha en effekt på ryggbesvär, men inte hur en laser-lampa kan hjälpa vid knäprolem. Men så är ju jag ingen kiropraktor heller. Jag har också en släkting vars kiropraktor hävdade sig kunna bota hans kärlkramp(!!). Hur det på något rimligt sätt kan fungera ser jag inte. Men att inte jag förstår det bevisar betyder givetvis ingenting. Låt oss leta efter bevis. Vi börjar från början…

Vad är kiropraktik? Låt oss reda ut den frågan först. Du som tror att kiropraktik är en vanlig vetenskaplig behandlingsform kommer bli förvånad.

32B415B2-9752-4C77-AE68-880F669EB8AC.jpgKiropraktiken uppfanns av Daniel David Palmer, år 1895. En tid då väldigt lite användbar kunskap om medicin fanns. Palmer själv sysslade med magnet-terapi, en annan löjlig behandlingsform, men på den tiden visste vi som sagt inte så mycket om medicin.

Palmer trodde att vi hade en livsenergi som flödade genom ryggraden, vilken han kallade ”innate intelligence”. Sjukdomar och värk uppstod enligt hans idé av problem i ryggraden vilket blockerade livsenergins flöde. New Age medicin i ett nötskal. Just år 1895 påstod han sig ha botat en döv person genom att manipulera ryggraden. Det var alla bevis Palmer behövde och kiropraktiken var grundad.
http://www.chirobase.org/01General/controversy.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiropractic#History

Så kiropraktorer du och dina vänner besöker använder en teknik baserad på New Age flum? Inte nödvändigtvis, många kiropraktorer har idag insett att grundpremissen med kiropraktik är felaktig och behandlar bara saker som ledvärk, muskelsmärtor, ont i ryggen och liknande. Dessa är så kallade ”reform” kiropraktorer. De tror inte på nån övernaturlig livsenergi, utan knäcker ryggen på folk för av en väl motiverad anledning.

4841166C-6B23-4C16-95E0-70A4DD0C0177.jpgDock finns fortfarande de kiropraktorer som håller fast vid D D Palmers gamla läror, så kallade ”straight” kiropraktorer. De tror på fullt allvar att sjukdomar orsakas av att din livsenergi blockeras och kan botas av manipulationer i ryggraden. De förnekar bakterie-teorin och är i många fall emot vaccinationer.

Och givetvis finns det de som håller sig mitt emellan, de s.k. ”mixers”. De håller med om att bakterier och virus orsakar sjukdomar, men hävdar att problem i ryggraden försvagar immunförsvaret vilket gör att sjukdomen får fotfäste.

Så vilka besvär hävdar sig kiropraktorer kunna hjälpa dig med? Jo, räknar du in ”straight” eller ”mixers” påstår de sig kunna hjälpa dig med i princip allt, genom att ”stimulera kroppens förmåga till självläkning.” Jag har inte hittat någon ordentlig lista på vad som påstås kunna botas, men här är en samling från olika källor som antytt vad kiropraktorer påstås kunna hjälpa dig med:

Lumbago
Nacksmärtor
Huvudvärk/migrän
Bröstsmärtor/bröstryggsmärta
Bäcken- och ljumsksmärtor
Yrsel
Ansikts- och käkledsmärtor
Extremiteter
Irdrottsskador
Spädbarnskolik
Kinkighet
Sömnproblem
Nackspärr, ibland med snedställning (torticollis)
Skolios
Svårighet med koordinationsförmågan (dyspraxi)
Astma
Barn är sena med att krypa eller gå.
Återkommande öroninflammationer
ADHD
Inlärningssvårigheter
Kiss i sängen

Och jag hittar inte på dessa!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiropraktik#Vad_behandlar_en_kiropraktor.3F
http://www.halsocentrum.com/pages/faq/faq33-34.htm#33
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiropractic#Effectiveness

Jag hittade ingen källa som antydde att kiropraktik skulle kunna bota kärlkramp, vilket jag själv minns att en kiropraktor påstått. Jag antar att du kan hävda vad du vill om du hänvisar till livsenergi och kroppens förmåga att läka sig själv.

Så vilka bevis finns? I korta drag väldigt få. Wikipedia listar:

Ländryggsbesvär – Här kan kiropraktik hjälpa dig på ganska precis samma sätt som sjukgymnastik
Whiplash och nackskador – inga tydliga bevis
Huvudvärk – kiropraktik verkar inte hjälpa emot varken spänningshuvudvärk eller migrän.
Övrigt – Wikipedia listar också en massa andra påstådda effekter, vilka saknar bevis, eller där bevisen är svaga.

Enligt wikipedia verkar den enda tydliga effekten vara en lindring av ländryggsbesvär. Läs själv!

Kiropraktorsutbildningen i Sverige är inte akademiskt godkänd. Ändå har kiropraktorer utbildats på Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna sedan 1983. Utbildningen omfattar fem års heltidsstudier samt ett års allmäntjänstgöring. Högskoleverket gjorde år 2004 en granskning av Kiropraktorshögskolan om framförde bl.a. följande kritik:

* Bristande integration mellan teori och praktik
* Avsaknad av forskningsanknytning
* Bristande förankring i vetenskap och beprövad erfarenhet
* Undervisning ges av lärare som saknar rätt kompetens
* Låg kvalitet på examensarbeten och patientjournaler

Att en medicinsk utbildning har avsaknad forskningsanknytning och bristande förankring i vetenskap är en mycket allvarlig kritik. Som svar starade regeringen en utredning av hur problemen ska haneras. Svar väntas komma i december 2008.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiropraktik#Kiropraktorutbildning

Kiropraktik är en allmänt accepterad medicin i Sverige. Det är ett utmärkt exempel på att alternativmedicin accepteras om det visar sig ha en verklig effekt. Dock är kiropraktiken delad, då det både finns de som utför vetenskapligt understödd behandling och de som sysslar med rent kvacksalveri. Om kiropraktiken vill bli fullt accepterad på riktigt måste den göra upp med sitt mörka förflutna och aktivt ta avstånd från D D Palmers flummiga New-age-läror!

Kiropraktorer knäcker ryggen på folk! Om du har ont i ryggen kan du gå till en kiropraktor! Men så fort han hävdar sig kunna bota din astma eller hjärtbesvär, sök en annan kiropraktor. Eller ännu bättre, en riktig sjukgymnast, vars behandlingsmetoder inte grundar sig i gammalt skrock!

linje b-s.jpg

ADDF4AE6-E5D4-410F-972B-6C74C3C037C3.jpg
© 2007-2008, Rudis Muiznieks http://cectic.com/

ps. Besök en av de extremare kiropraktiksidorna:
http://www.ehrenchiropractic.com/

ps2. Vad har du för erfarenheter av kiropraktik? Har du träffat på någon ”straight” kiropraktor nån gång? Kommentera och berätta!

3 thoughts on “Vad är det för fel på kiropraktik?

  1. Jag har läst både på kiropraktor college i USA samt på Kiropraktor högskolan i sthlm. Då flera nya studier producerats från skolan samt en del nya även interantionellt som publicerats i medicinska artiklar i stora tidningar delar jag inte riktigt den åsikten som fanns 2005. Jag håller dock med om att det finns för många pajasar till både kiropraktorer och skolor därute som säger sig bota både det ena och andra och det tar jag helt avstånd ifrån. Däremot att jobba för full funktion och rörlighet som en aktiv rehabilitering för kroppen fungerar bevisligen och sjukgymnaster, naprapater, ortopeder m.m. jobbar i den frågan i samma riktning med bara olika metoder. Jag har själv jobbat ihop med ortopeder, sjukgymnaster med OMT-utbildning och läkare på en ortopedmedicinsk mottagning och vi jobbar väldigt lika. Jag kanske är unik men att jobba med redan medicinsk fakta i stora studier ser jag som ett etiskt måste för mig som kiropraktor i framtiden, annars kan man lika väl börja spå kula. Tyvärr är det svårt idag i Sverige att få forskningsanslag som Kiropraktor då flera försökt, därför har beprövad erfarenhet tillsammans med studier från sjukgymnaster, idrottsmedicin m.m. fått ligga till grund för arbetsmetoder. Alla föreläsare på kiropraktorhögskolan i stort sett kommer från KI eller KS och ingen har någonsin förkastat det vi håller på med utan tvärtom. Därmed skall förtydligas att DD palmer ligger långt ifrån vår värld och det är jag stolt över.

    Hoppas att jag får forska i framtiden så man kan klargöra vissa frågetecken.

    /Christian – Idrottsmedicinska Föreningen i Sverige

  2. Coolt att ha en utbildad kiropraktor som kommenterar. Sorry att jag inte svarar förrän nu, jag har varit extremt inaktiv ett tag, hoppas du är kvar. Om du är det, vore det kul med lite inside-info:
    Hur mycket av Palmers läror finns kvar inom kiropraktikutbildningen och professionen och hur ser man på hans läror som helhet?
    Vid vilka åkommor anser du att man bör gå till en kiropraktor?
    Hur ser du på Simon Singh vs BCA cirkusen som pågår i england? https://massasaker.wordpress.com/2008/12/19/kiropraktorernas-motattack/

    Visst finns det stolliga kiropraktorer som lovar mycket mer än de kan hålla. Och de ger professionen ett dåligt rykte. Dock verkar du vara en vettig kiropraktor iaf. Och antagligen är de flesta det.

Kommentera

