Faktoider i Juletid! – Veckans Faktoid 4

ACA68918-E462-4836-B5AD-2E27FF80F8A3.jpgNu är det jul, och julen är full av fantastiska fakta, men också full av fantastiska lögner. Vad händer med lögner som blir så pass utspridda att alla tror på dem? Här kommer ett antal ”Faktoider” om julen!

linje-r-s.jpg

Veckans Faktoid 4 – Julens Faktoider

Okej, vi har flera jul-faktoider som måste bearbetas, så vi kör genast igång med:

* Faktoid: ”Coca Cola uppfann jultomten!”

231E82B9-19DA-4540-9424-6BBF9FAD8792.jpgEn populär uppfattning är den att vår moderna jultomte är skapad av företaget Coca Cola genom deras läskreklam. Hmmm… det påståendet har vi nog alla hört. Stämmer det?

Nej! Och han fick inte ens sitt skägg eller sin röda klädsen av Coca Cola. Coca Cola var inte ens först ute att använda tomten i kommersiellt syfte. Den populära uppfattningen stämmer helt enkelt inte, men det är ju därför det är en faktoid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jultomten#Ursprung

Okej! Den första är redan avklarad, nu till nästa:

320EEC1A-4FDB-4233-A19D-09CEB8E5750E.jpg* Faktoid: ”Jesus föddes på julafton/juldagen!”

Den 24e eller 25e december (beroende på var du bor) firar vi jul eftersom det sägs vara Jesus födelsedag och av någon anledning vill hela världen fira just den födelsedagen. Men frågar är ju? Hur vet vi att Jesus föddes just då?

Det vet vi inte. Men bevisen tyder på att han inte alls föddes då, utan snarare på sommaren. Evangelierna nämner inte vilken årstid Jesus föddes, men Lukasevangeliet antyder att det var under tiden då herdarna var ute och vaktade fåren, vilket gjordes på sommaren. Anledningen till att julen firas i december är att påven Liberius, år 354, bestämde att Jesus födelsedag var 25/12, eftersom den skulle sammanfalla med hedniska julfiranden som låg mitt i vintern.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul#Kristet_ursprung

Vilket leder oss in på vår sista och mest kontroversiela faktoid för veckan:

840B683D-8F3A-4A65-BA3D-448B533DDE98.jpg* Faktoid: Julen firas till minne av Jesu födelse!

Julen firas JU till minne av Jesu födelse! Simple as that! Eller…? Hur kan jag ha något att säga emot det? Det gör vi väl…?

Nej! Eller… jo… ibland. Egentligen inte, men en del firar därför. Hur som helst, min poäng är: Julen är INTE av kristet ursprung!

Många idag firar jul för att de gillar julen, för att de vill vara snälla mot varandra, eller för att de vill ha presenter. Jag har hört kristna hävda att ”Ni firar visst Jesu födelse eftersom det är det julen i grunden handlar om” och ”Utan Jesus skulle vi inte ha någon jul!”

Visst firar vi jul av vilken anledning vi vill, och vill någon fira det som en kristen högtid är det givetvis okej. Men när någon hävdar att ”allt julfirande är kristet!” måste vi räta ut några saker om julens ursprung:

*Jul firades innan kristendomen av våra hedniska förfäder, och kallades Julblot. Här offrade man till asagudarna.
* I antiken firades i juletid en fest till guden Saturnus ära, där slavar och herrar bytte roller och gav varandra presenter.
* Romarna hade den 25e december en festival för att hedra solguden. Det är denna högtiden som på 300-talet byttes ut emot att fira Jesu födelse istället.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jul#Historia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus

I dag bryr sig de flesta inte alls om hur julen uppkom. Och varför skulle vi? Traditioner förändras hela tiden. Idag handlar julen mest om granar, lampor, skägg, tjocka gubbar, mat, godis, Kalle-Anka, presenter och pengar. Och det är bra!

På samma sätt som du inte bryr dig om att tänka på den romerska solguden den 25e december bryr jag mig inte om Jesus. Jag bryr mig om mina vänner, min familj, mina medmänniskor och mina paket, och det måste vara nog. Visst firar en många julen till minne av Jesu födelse, och visst är det den anledningen de flesta ger till varför vi firar jul och det är därav den kristna julen kommer. Men julen är idag mest kommersiell, den är firas inte som den görs idag eller vid den här tiden på någon kristen grund och absolut inte på grund av Jesu födelse!

Namnlöst 2.jpgJulen är den bästa högtiden vi har och den julen vi firar nu är den bästa julen någonsin! Låt oss fira glädje, mat, gemenskap, respekt, kärlek, vinter, mörker, välstånd och skäggiga tjockisar precis som vår moderna tradition säger. Eller gör precis som du vill! Det är bara en tradition!

linje-r-s.jpg

ps. Bloggen tar en Jul-paus och är tillbaka nästa år! God jul!

Har du något kul att tillägga om julen?
Är du också arg för att jag påstår att julen inte är till minne av Jesu födelse?
Vilken är din bästa högtid?
Tror du på tomten?
Kommentera och berätta!

3 thoughts on “Faktoider i Juletid! – Veckans Faktoid 4

  1. Ojj där ser man!
    men oavsett om Coca cola kom på tomten eller ej så är det livets vatten, det r sant, för det har jag allt fått lära mig på träningarna i nyköping!
    Käre Muhammed (uttryckets upphovs man är Tommy Fogelberg) vad skönt att julen inte är något kristet och fira jesus crap! Nu behöver jag verkligen inte ha dåligt samvete över att fira jul trots att jag inte är mer kristen än… någon okristen!
    Jesus är aldrig född, inte ens på sommaren, förlåt..
    Däremot finns tomten! varför tvivla på den mannen!?
    Min bästa högtid är inte julen, för den är överskattad och man får bara panik över julklappar och sådant. Midsommar är bra, speciellt på Stensund! : D

    1. Det var definitivt den bästa kommentaren jag nånsin fått! Kanon!
      Coca Cola som livets vatten? Okej! Om man säger det i nyköping måste det väl vara sant.

      Du skriver att jesus aldrig är född. Jag kan hålla med om att evangelierna inte är trovärdiga dokument, men det är ändå ganska etablerat att det existerat en historisk jesus i den tiden som bibeln beskriver. Så jag tror du har fel! :p

      Varför tvivla på tomten? Hmmm… aaaa varför det?

      Och midsommar på stensund e vrålbra, men inte som högtid. Det är stensund som gör det bra och att det råkar vara midsommar samtidigt bryr jag mig inte så mycket om! Julen är bättre!

      Käre mohammed? Riktigt bra uttryck av Tommy ;p

  2. Flera månader gammalt inlägg visserligen, men jag kommenterar ändå. Jag har ju inte sett bloggen innan.🙂

    Det är visserligen en vanlig åsikt bland historiker att det har funnits en historisk Jesus. Men frågan är om det inte är mycket pga att det genom historien varit så tabu att ifrågasätta Jesus historicitet. Och kanske att man tror det för att alla andra tror det. Jag har fått uppfattningen att fler och fler som verkligen forskar på ämnet blir mer och mer skeptiska till det.

    Kolla tex in http://www.jesus-project.com/ och den här bloggen som sammanfattar deras första möte: http://richardcarrier.blogspot.com/2009/01/amherst-conference.html

Kommentera

