Veckans Faktoid 5 – Håll huvudet varmt!

Världen är full av fantastiska fakta! Den är också full av fantastiska lögner. Vad händer med lögner som blir så pass utspridda att alla tror på dem? De är inte direkt lögner, men heller inte fakta… de är bara ”Faktoider!”

linje b-s.jpg

Veckans faktoid 550% av kroppsvärmen försvinner genom huvudet!

B1F15E90-B170-4CC4-AEAD-C0EF04D19AAC.jpgNu är det vinter, och då är det viktigt att vi klär oss ordentligt. Alla har vi säkert någon gång blivit tillsagda att ”Ta på dig en mössa, 50% av kroppens värme försvinner genom huvudet!”

Procentsatsen har jag hört variera från 25% ända upp till 80%. Jag har även hört huvudet beskrivas som ”kroppens skorsten”. Fenomenet har motiverats med ”varm luft stiger uppåt” och ”kroppen prioriterar att hålla hjärnan varm först”. Att varm luft stiger uppåt låter helt orelevant i mina öron, då det inte är luft som värmer upp kroppen, men att kroppen prioriterar hjärnan låter rimligt. Men frågan är ju givetvis – Stämmer det verkligen? Släpper huvudet ut mera värme än övriga kroppen?

NEJ! Precis som du gissat är det en myt. Ursprunget tros komma ur en studie gjord av amerikanska militären på 50 talet, där soldater testade arktiska överlevnadsdräkter som saknade mössa. Dessa soldater förlorade största delen av sin kroppsvärme genom huvudet eftersom det var den delen av kroppen som inte var täckt av kläder!

En feltolkning av ett dåligt utfört experiment gav upphov till hela den här utspridda myten. En annan bidragande orsak tros vara att bröstet och huvudet är de kroppsdelar som känner av temperaturförändringar bäst, så det känns av mera att vara kall om huvudet än om benen. Väl gjorda undersökningar visar dock att hela kroppen släpper ut lika mycket värme. För värmeförlusten är det enda som spelar roll hur stor del av kroppen som täcks. Vilken del är inte lika noga.

linje b-s.jpg

65BE5E78-F426-4F60-AC5A-766B736B53D0.jpg
50% av kroppsvärmen försvinner genom huvudet? Då borde det här vara ett helt okej sätt att klä sig på vintern…

Mer info:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=865257
http://www.guardian.co.uk/science/2008/dec/17/medicalresearch-humanbehaviour

——————————————————————————
ps.
Har sett Zeitgeist-filmen nu, och vad jag kan se är den full av långsökta anklagelser och djärva påståenden helt utan källhänvisningar. Jag ska kolla upp dem närmare tillsammans med mina nya samarbetspartners. Ränka med ett antal omfattande inlägg om Zeitgeist i vår kommande blogg!

8 thoughts on “Veckans Faktoid 5 – Håll huvudet varmt!

  1. hahahahaha du har rätt… men tänk att det är så få som ifrågasätter såna saker…

    just det här borde ja tänkt på själv fan också, men jag är inte korkad……. tror jag

    Nej hädanefter ska jag ifrågasätta allt alltså mer av allt än jag brukar =)

  2. jag har själv en smått pseudovetenskaplig film på lager som man kanske skulle försöka knäcka(dvs ge en ordentlig granskning)….hmmm

  3. precis… alla tror på sånt här… jag också… tills jag tänker efter noga, eller hör någon annan tänka kritiskt om det… det är svårt att känna igen sånna här myter som verkar ganska rimliga vid första anblicken, även om när man tänker på det är det ändå något som inte riktigt stämmer…

    ps
    har du en pseudovetenskaplig film? go for it!😉 har du nån blogg eller nått att göra det i?

  4. Nej men jag ska starta en så fort ja får lite tid över dock så har ja lite annat att skriva om innan dess. Och just nu är ja väldigt upptagen med att spela världens coolaste brädspel Go inför en tävling i västerås om ett par veckor.

    om du är nyfiken på go så får du en länk här😉 http://www.gokgs.com/
    där kan du lära dig spela och spela mot andra…

  5. Yep, Go är vrålcoolt! Ett djupare brädspel finns nog inte.😉 Jag har spelat en del Go, men det var några år sedan.

    Har faktiskt ett hemmagjort Go-bräde hos mina föräldrar som jag och min syster gjorde för en massa år sedan, efter att ha sett ”Hikaru no Go” animen. (antar att du sett den, annars måste du göra det!).

    Så jag gillar go. Kanske prövar att spela igen nån gång!🙂

  6. klart du ska vi kan ta en match på kgs nån gång (är för närvarande 12k) och det är klart ja läser hikaru no go😉 …animen har jag bara sett nått avsnitt på dock

Kommentera

