Veckans Faktoid 6 – Förkylning

Världen är full av fantastiska fakta! Den är också full av fantastiska lögner. Vad händer med lögner som blir så pass utspridda att alla tror på dem? De är inte direkt lögner, men heller inte fakta… de är bara ”Faktoider!”

linje b-s.jpg

Veckans Faktoid 6 – Förkylning orsakas av kyla

Så, jag antar att alla ni som läste den förra faktoiden nu springer runt utan mössa trots att det är -10°C utomhus. Och jag antar att de av er som bor hemma har en arg mamma springande efter er som säger ”Ta på dig en mössa så du inte blir förkyld!” Men attans vad fel mammor kan ha. Det här är nämligen en av de mest envisa myter i vår kultur. För förkylning har faktiskt inget med kyla att göra. Inte ens lite…

Och alla vet det! Alla vet redan att förkylning orsakas av virus! Och att namnet förkylning kom till långt innan vi visste vad virus var för nånting. Ett misstag vi inte är ensamma om. Engelska (cold), tyska (erkältung), norska (Forkjølelse) och danska (Forkølelse), dvs alla språk jag kan förstå hyfsat, kallar förkylning något som har med kyla att göra.

Anledningen till att förkylning heter förkylning tros vara att du ofta känner dig frusen i början på en förkylning, och att sjukdomen är vanligare under vinterhalvåret. Dock beror förkylning bara på virus, och anledningen till att det är vanligare på vintern är att vi är inomhus oftare och har mer närkontakt med andra människor.

Sådär! Ännu en synad faktoid! Tack för den här gången!

8C573133-7CFD-4A92-B087-C3D5549F7A75.jpg
Det visste jag redan! Men immunförsvaret blir sämre i kyla, så därför blir du oftare förkyld när du är kall!

(*Suck*… nu igen…) Nej! Det är en uppföljar-myt som kommit av att folk helt enkelt inte vill släppa idén om att förkylning orsakas av kyla.

Det har gjorts studier där försökspersoner smittas av förkylningsvirus och sen utsätts för olika grader av nedkylning. Ingen skillnad i insjuknandefrekvens eller svårhetsgrad har kunnat observeras. Än så länge har ingen länk mellan förkylning och kyla hittats!

4232F3E3-8A84-4329-B77D-1563259E9813.jpgVärt att nämna är också att det idag inte finns någon medicin som gör dig frisk fortare, från en förkylning. Det finns medicin som lindrar symptomen, men inga som botar förkylningen. Inte ens vitlök, lakrits, ingefära, honung, apelsin, konstiga örter eller vitamin C. Ingen av dessa huskurer har visat sig det minsta effektiv i medicinska tester.

Så nästa gång mamma säger att du ska klä dig ordentligt så du inte blir förkyld, fråga om hon hört talas om virus eller vet vad bakterie-teorin är.

linje b-s.jpg

Namnlöst2.jpg

Info och källor:
http://www.ne.se/kort/förkylning
http://allergi.nu/fragor/4431_Forkylning_och_kyla
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förkylning#Kallt_v.C3.A4der
http://sv.wikipedia.org/wiki/Virus#Historia

4 thoughts on “Veckans Faktoid 6 – Förkylning

  1. du har så rätt, det här måste vara en av de största faktoiderna som finns :O

    den är faktiskt så stor så att om man skulle säga det till någon annan så är risken stor att de blir arga för att man säger emot nått som de ”alltid vetat” och fått bekräftat genom erfarenhet, tro mig jag har prövat😦

    Men sen är det också så att det är mycket lättare att se saker som stödjer det man tror är sant, än det som talar emot det. Det som talar emot det är ju inte lika intressant, vilket gör att det är lättare att missa och glömma bort, och sen läggs det inte lika mycket uppmärksamhet på det, även om man skulle komma ihåg det.

    Man tänker ofta bara på alla gånger det stämt och tänker inte på hur många gånger det inte har stämt…

  2. Det vore övertygande om Du kan ange var den studie är publicerad som visar att det inte finns något samband nedkylning och förkylning. Det är lätt att skriva att det finns, och det är säkerligen sant, men varför inte ange källan?

    1. Helt klart vore det mer övertygande om jag länkade till ordentliga studier som styrkte mitt påstående. Dock… har jag inga länkar till studier. Jag litar snarare på andra auktoriteter som förmodligen har vetenskap bakom sig. Det gör att min text inte är trovärdig i vetenskapligt sammanhang. Men det är inte det jag eftersträvar i första hand. Jag siktar snarare på en intressant och underhållande text (och förstås eftersträvar jag att det jag skriver ska stämma också).🙂

      Källorna jag använt mig av finns angivna längst ner (dock är en av dem en död länk nu).

      Är du fundersam eller mer nyfiken, kolla med sjukvårdsrådgivningen, smittskyddsinstitutet. Eller varför inte google:
      http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=VPf&q=%22common+cold%22+weather&btnG=S%C3%B6k&meta=&aq=f&oq=

      Eller gör en sökning på google-scholar. där kan du söka bland vetenskapliga artiklar. Tyvärr måste du betala för att läsa många av dem där:/

  3. Det här är ju för fan klockrent! Afbeaver erkänner att hela hans inlägg är en faktoid: han ”litar snarare på andra auktoriteter som förmodligen har vetenskap bakom sig”.

Kommentera

