”Alla andra har fel!”

Okej, för att jag inte skrivit på länge, jag har jobbat med andra saker. Jag har ett annat inlägg på gång, som stannat i produktion lite. Samtidigt jobbar jag på ett samarbetsprojekt som tar en del tid. Men mer om det när det är klart!

Hur som helst, jag har egentligen massor att skriva om. Världen är fortfarande full av skrock, pseudovetenskap och knasbollar med alltför stor publik, vilket är fallet i dagens ämne. Idag belyser vi extra tydligt att:

Bara för att du är legitimerad läkare behöver du inte ha rätt. Du behöver inte ens vara ett dugg intelligent.

linje b-s.jpg

Här är en morgondebatt från Rapport, om ”mättat fett”. Ovanligt intressant för att vara ett så ointressant ämne. Missa inte det spektakulära slutet. klicka på länken nedan.
addnahl.png
http://svtplay.se/v/1484748

”Vem är den här stolliga tanten och vad får henne att säga rakt emot livsmedelsverkets rekommendationer?” är det säkert många som undrar. Bra fråga:

Annika Dahlkvist jobbade som läkare på Njurunda Vårdcentral fram tills 2005 då hon blev anmäld till socialstyrelsen för att ha gett sina diabetespatienter kostråd som strider emot etablerad vetenskap. Hon uppmanades att sluta med sina rekomendationer, men istället sa hon upp sig. Annika friades 2008 från sin anmälan pga. att ”evidens för farlighet inte framkommit i hittills gjorda systematiska litteraturgenomgångar”. Dock tar socialstyrelsen inte ställning för hennes kostråd.

Idag driver Annika Dahlkvist en blogg, där hon kallar sig ”Doktor Dahlkvist”. Hon förespråkar här en kosthållning som i många frågor går rakt emot den etablerade vetenskapliga uppfattningen om kosthållning.

Hennes intresse började 2004 med att hennes dotter i ett experiment på Umeå Universitet gick ner i vikt via en diet låg på kolhydrat. Själv påstår hon att hon blivit fri från sina diabetessymptom genom en diet låg på kolhydrat, men med mycket fett, och att hennes diabetespatienter fick samma goda resultat.

Jag vet inte, jag kan INGET om kosthållning, men det är något som inte klingar rätt. En kvinna som får intresse för en viss metod via egen personlig erfarenhet. När forskning inte stödjer hennes metod pekar hon på en konspiration från ”etablisemanget” som sysslar med ”trams-forskning”. Det låter som om hon fastnat i en fälla vi känner till sedan tidigare…

Och ett till symptom!! Hon säger rakt ut att ”Alla andra har fel – bara vi har rätt!” Var har vi hört samma prat tidigare…. ? Var har
vi hört folk skirka ”konspiration!!!” så fort något talar emot deras sak och hävda att ”alla andra har fel”. …just det ja!!! Ni som läst min blogg sen en tid tillbaka vet vad som hänt! Annika Dalkvist har fastnat i ”Flat-Earth-fällan!!!” Dvs. när fakta inte tycks peka dit du vill skriker du ”KONSPIRATION” och håller för öronen tills alla kritiker tröttnat.

Flat Earth Society är dock harmlösa. De är skrattretande och ingen lyssnar på dem. Dock är Annika Dahlkvists blogg enligt wikipedia ”landets mest besökta hälsoblogg”. Anledningen till att rapport tog med henne är att hon uppmanade sina läsare att anmäla ett inslag om kost, och de skapade en storm av anmälningar emot programmet.

Lyssnar folk på henne? Verkligen? Vad jag såg av henne på rapport verkade hon närmast vrickad i mina ögon. Men vad jag läser på hennes kommentarer och ser andra bloggar som skriver om henne verkar hon ha en stor skara hängivna anhängare. Vad ser det hos henne? Jag ser ingen anledning till det…

Dahlkvists hävdar att forskare på grund av prestige, eller någon annan dold agenda, inte vill erkänna att de haft fel angående mättat fett. Lyckligtvis är Annika Dahlkvist helt neutral och vår enda trovärdiga källa. Eller…? Vad är det här???
bloggbok.jpg.jpeg917241149X.gif9172417250.gif
Doktor Dahlkvist” har publicerat tre böcker om kost, varav en är en kokbok och en är hennes blogg i bokform. De förespråkar givetvis alla hennes syn på kosthållning. Inget fel i att skriva en bok, men kom ihåg att det är Annika Dahlkvist som har en agenda i frågan. Hon tjänar pengar på att sprida sin syn, och hon har mycket prestige investerat. Inte ”etablissemanget” eller ”trams-forskarna”.

Avslutningsvis, jag kan inget om livsmedelskemi eller kosthållning. Jag är lika vilse som alla andra i en djungel av löpsedlar som förespråkar alla möjliga motstridiga kostråd. Är omega-3 nyttitgt? Behöver vi äta extra mycket vitaminer på vintern? Vilken diet är bäst om jag vill tappa vikt? Jag har ingen aning!!! Men när jag hör en tant stå och säga ”alla andra har fel – bara vi har rätt!” har jag i alla fall hittat en person jag inte tänker lita på!

linje b-s.jpg

dahlkvist2.png
Precis som Flat-Earth-Society behövs ingen ansträngning för att göra narr av Annika Dahlkvist. Det räcker med några citat.

Mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF-metoden#Diskussioner_och_acceptans
http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_Dahlqvist
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8643/LKT0804s191_193.pdf

ps. Är du en av Annika Dahlgrens många anhängare? Skriv gärna och berätta vad du tycker om hennes prestation i debatten. Och din syn på hennes diet.

12 thoughts on “”Alla andra har fel!”

  1. Japp man får väll se det här om ett exempel på hur källkritiska många människor är, dvs inte så mycket

    det är synd…

    och föressten ja har några artiklar i en blogg men ingen läser det ju lol. väldigt genomtänkt av mig…hur gjorde du för att google skulle länka till din blogg? eller kanske rättaresagt vad krävs för att de ska göra det?

  2. mmm…. men även om folk inte är källkritiska borde de inte fastna för henne. Hon hade ju ingen direkt karisma och var helt förfärlig i debatten.

    btw har du startat en blogg!! härligt!😀 Jag lägger den på min bloggroll!

    Angående google så kommer din blogg upp där automatiskt. Dock måste du skriva in taggar till dina inlägg, dvs vilka sökord ditt inlägg passar in på. Lägg till det och skriv på! ;D

  3. Det faktum att hennes blogg hostas av Passagen säger det mesta.
    Sen är hennes ”evolutionsteori” väldigt intressant. I vår primitiva början hade vi ju verkligen möjlighet att välja och vraka emellan vad vi ville äta, så vi tog det bästa?

    På tal om taggar märkte jag att du taggat lhfc. Tror det är menat att vara LFHC. För fler läsare duvet😉

  4. Med sitt evolutions-argument menar hon nog att vi antagligen utvecklats till att tåla den mat vi får tag på. Dock är ju frågan hur mycket ökad risk för cancer vid 50 års ålder spelar roll i en tid då medellivslängden ligger på 30. Och en sån spekulation ersätter inte forskning oavsett hur mycket hon än påstår det.

    … lhfc? ajdå… fixar det.

  5. Spekulation var ordet. Sen är hennes retoriska egenskaper sämre än kanske hela SDs gemensamma stämmor. Vilket är riktigt illa!
    Frågan är, hur kunde hon bli läkare när man nuförtiden behöver vara något av ett asocialt geni för att bli det?

  6. Har ingen aning om hur hon kunde få det. Hon jobbar dock inte som läkare längre. Antar att det är möjligt att vara riktigt intelligent vad det gäller att studera. Men när hon bestämt sig för en viss metod, i det här fallet LCHF, kastar hon bort allt kritiskt tänkande när det gäller just det.

    Hon har antagligen investerat för mycket tid och prestige för att kunna släppa den metoden. Det förklarar dock inte hennes usla retorik.

    Det stör mig lite att hon presenterades som läkare… vilket hon i och för sig är, men det ger henne en viss oförtjänt legitimitet.

  7. Verkligen, känns som ett slags missbruk av en titel som debatten inte har någon egentlig koppling till.

    Det läskiga är att hon har många sympatisörer, antagligen för att just LCHF-metoden faktiskt ger ett snabbt resultat i vikt. Men såvitt jag vet finns ingen långsiktig forskning på hur det påverkar kärlsystemtet och organ (känns som om det borde verka för anrikning av fett i levern?)

    Hursomhelst, såg du Obamas framträdande på Jay Leno’s Show? Härligt med en president som vågar vara lite folklig och sarkastisk!

  8. Ja, precis. Tyvärr ser samhället (dvs alla tjocka tanter) bara till de snabba, attraktiva följderna…

    Problemet är att folket förväntar sig Messias själv. (och då han med allra största sannolikhet inte finns, kommer Obama bli alla tiders måltavla för missnöje)

  9. Stämmer säkert. Han har orimligt höga förväntningar på sig, som ingen i världen skulle kunna leva upp till… Jag förväntar mig också mycket… och jag tror han kommer bli en relativt bra president. Speciellt om man jämför med puckot som var det innan.

    Jag kan inte hjälpa att ha höga förhoppningar på honom, även om min gissning är att han inte kommer leva upp till dem.

  10. Dock så tror jag han kommer göra ifrån sig, absolut. Men just nu har han fått ett par hinder som kan hindra honom från att uppfylla allt han lovat. Typ, den största ekonomiska krisen sedan WWII :p

    Jag hoppas bara hans sjukvårdsprogram står högt, det är något jänkarna verkligen behöver. De kanske använder LCHF?

  11. mmm.. han kunde knappast ha haft ett sämre utgångsläge.

    Och tack för att du nämner LCHF igen. Just när tråden höll på att gå helt åt skogen offtopic räddade du den! 😉 Ska sova nu gonatt!

Kommentera

