The Blasphemy Challenge! Vågar du satsa din själ?

Tror du på en kristen gud? Inte? Okej, men hur säker är du? Vågar du satsa… låt oss säga… DIN SJÄL??

The Rational Response Squad har nämligen utanonserat ”The Blasphemy Challenge!

linje b-s.jpg

Jesus sägs förlåta alla synder! Alla utom en! Så här står det i Mark 3:29

”Alla andra synder skola bliva människors barn förlåtna, ja ock alla andra hädelser, huru hädiskt de än må tala; men den som hädar den helige Ande, han får icke någonsin förlåtelse, utan är skyldig till evig synd…”

Hädar du mot den helige ande finns det ingen utväg. Ingen möjlighet till förlåtelse. Vågar du begå den oförlåtliga synden och sända din själ till ett evigt lidande i helvetet?

Så vad är ”The Blasphemy Challenge?” Enkelt, du gör en video av dig själv där du förnekar den helige andens existens och postar på youtube med titeln ”Re:The Blaspheby Challenge”. De 1001 första får en film skickad hem till sig, men antagligen gäller det bara i USA, och det är inte det som är poängen. Poängen är att visa att du vågar begå den värsta möjliga synden, utan att vara det minsta orolig.

Jag antar att du, om du på fullt allvar tror på gud, jesus och helvetet, har många anledningar till att vara orolig. Helvetet sägs ju trots allt vara en plats du inte vill komma till.

Men om alla icke troende vågar häda emot den helige anden rakt ut, och skratta gud rakt i ansiktet utan att blinka? Finns det inte en möjlighet att vi lättar den otäcka stämningen som ligger kring hotet om att hamna i helvetet? Finns det inte en chans att fler tänker över sin rädsla en gång till och inser att det antagligen inte finns någon gud att bli förlåten av?

Finns det inte en möjlighet att bara någon troende person skrattar med, och inser att om det nu finns en gud så har han antagligen bättre saker för sig än att bry sig om vad vi människor håller på med i vårt ynkliga lilla hörn av universum? Att denna troende tänker om och slutar bry sig om andlig förlåtelse och blir mer fokuserad på förlåtelse från sina riktiga medmänniskor? Och genom att sluta bry sig om andlig förlåtelse inser att vi borde bry oss mindre om vad hypotetiska högre makter har att säga, och mera om varandra.?

Finns det inte en möjlighet att vi genom att gladeligen begå mass-blasfemi bidrar till att göra världen lite bättre?

Jag vet att jag överanalyserar och glorifierar det hela bortom all rimlighet. Syftet är bara att provocera, som en satir, eller ett skämt. Men ett skämt kan också vara ett sätt att folk tänka.

Mer info om hur du tar The Blasphemy Challenge finns på blasphemychallenge.com

Här kan du se mig och Gustaf döma våra själar till evigt lidande i helvetet:

Vågar du häda du också?

5 thoughts on “The Blasphemy Challenge! Vågar du satsa din själ?

  1. Nu tycker jag Arne tog en genväg och lurade Gustaf (eller är det Gusfav?) genom att låta honom uttala orden och själv bara säga ”we…” =P

  2. hmmm vågar häda… tja det är jag osäker på…det är inte det att jag är orolig för att nån gud ska straffa mig, utan snarare för hur vissa ja känner som tror på kristendomen skulle reagera om de såg det:/

    fast det kanske inte var något problem som ni hade? eller sket ni i det bara?

  3. Vi har kristna vänner, men personligen så jag aldrig det som ett problem om dom skulle se det. Mycket kanske för att dom mesta vet att jag är ateist och respekterar mig för det, lika dant som att jag respekterar dom som är troende.

    Men det hindrar mig inte från att ta tillfälle i akt och provocera dom lite och hjälpa till med att skapa debatt i området.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s