Kvantmekanik igen! Om en till kvant-bluff!

För länge, länge sen (typ ett halvår) skrev jag ett inlägg om kvantmekanik, och hur det missbrukas av mystiker och bluffmakare. Själv kunde jag inte förklara vad kvantmekanik är speciellt bra.

Nu har Fysikern skrivit ett inlägg som förklarar hur en partikel kan befinna sig på flera ställen samtidigt, hur en partikel kan behöva roteras 720° för att ha roterat ett helt varv, och hur man knyter en knut i fem dimensioner. Är du det minsta nyfiken på kvantmekanik, läs det.

Själv tycker jag det är riktigt intressant, och har inget att tillägga. Eller kanske lite…

Händelsevis har jag just hittat den mest extrema formen av ”kvant-kvackeri” jag sett hittills. Idag ska vi ta en titt på:
Bild 1.png

linje b-s.jpg

Trött på att vara en talanglös nolla? Vad kan du göra åt det?

Jo, den här stollen säljer en metod som ger dig alla färdigheter du kan tänka dig. Och han motiverar det med kvantmekanik.

Det du ska göra är att (genom en metod han lär ut) ”…hoppa in i parallella dimensioner och få färdigheter, kunskap och visdom från alternativa versioner av dig själv”

Varför är det bättre att lära sig av en själv i en alternativ verklighet än, låt oss säga, av någon i den här världen? Jo, tydligen lär du dig allting automatiskt så fort du kommer i kontakt med denna alternativa du.

Jag kan inte tänka mig att NÅGON tar det här seriöst. Men för sakens skull ska vi titta närmare på sidan. Den har flera ”röda flaggor” som tyder på en bluff. T.ex:

* En kille som säljer SIN hemlighet som INGEN annan vet om och han kommit på SJÄLV.
* Lång berättelse om hur det hjälpt honom.
* Massor av personliga vittnesmål från folk som berättar hur det hjälpt dem.
* Mycket text som måste läsas innan du får veta hemligheten.
* MYCKET MYCKET text som måste läsas innan du får veta vad det kostar.
* Många utplockade citat från vetenskapsmän, men inga referenser till vetenskapliga studier.
* Grov rabatt och ”alla-pengar-tillbaka-garanti”!
* En produkt som låter för bra för att vara sann.

Dessa tecken tyder alltid på att du håller på att bli lurad (men bevisar inget per automatik).

Jag har hört en fysiker berätta om kvantmekanik och beskrivit att det finns oändligt antal alternativa verkligheter, men att vi inte har någon möjlighet att interagera med dem. Men så länge det finns lättlurade människor kommer det finnas bluffmakare som utnyttjar varje knep de kan komma på. Och komplicerad fysik är en guldgruva.

linje b-s.jpg

alternativ-arne.png
Den sista tiden har jag fått åtskilliga besök från alternativa mig som tjatar om att få lära sig om pedagogik. Jag brukar säga åt dem att ”Åka hem till sin egen dimension, lämna mig ifred, och sluta vara så himla lata!”

5 thoughts on “Kvantmekanik igen! Om en till kvant-bluff!

  1. Underbart! =) Jag satt o undrade igår när du skulle lägga upp nästa inlägg.. och så kom det som en påskhare! -alltid lika välkomnande till påsk!😉 Nu måste jag packa vidare – Björbo hägrar!

  2. haha okej det lät ju vettigt eller inte, men hur hänger det ihop med kvantmekanik? menar du att alla partiklar är sammanflätade med partiklar i andra rum? för det heter faktiskt rum och inte dimension när man pratar om fysik. en dimension är en utsträckning som rummet har åt ett håll. vårt rum har 3 dimensioner dvs att vi kan bestämma en position med en graf som har 3 axlar alltså vi behöver bara 3 siffror.

    bara det att han pratar om parallella dimensioner, och inte rum visar att han inte vet vad han sysslar med.

    men jag sade inte att en partikel måste roteras 720° för att ha roterat ett helt varv. Ett varv är 360°, det jag sade var att den måste rotera 720° innan den ser likadan ut igen.

    schyst att du rekommenderar min blogg😀 men du kan inte jag få din msn? då kan vi ju diskutera ett å annat😉 och jo hur gammal är du egentligen? ja e lite nyfiken bara🙂

  3. Alltid kul att se idioter som har nått quackery att sälja, och alltid tragiskt när man tänker på dom som grå på det, fast sådana här fall får man fan ta och skylla sig själv lite…

  4. Fysikern:
    nej, han har tydligen ingen koll själv, då han använder ordet dimensioner som han gör. Ordet dimension har underligt nog fått just betydelsen ”alternativ verktlighet” inom populärkulturen och i vardagligt tal, vilket egentligen inte alls är vad det egentligen är.

    och angående spinn-tal uttryckte jag mig nog fel då… :p en partikel måste rotera två varv för att se likadan ut igen vore väl bättre uttryckt! Som sagt jag kan inget om kvantmekanik egentligen, den enda högre utbildningen jag har är att ha läst 4 år på lärarutbildningen.

    Min msn? Japp den kan du få. Skriver den inte här dock. Adda mig på Facebook. ”Arne Sahlberg” Finns bara en. Är 24 år btw.🙂

    Gustaf:
    Visst kan man säga att de får skylla sig själva. Och visst går det att skratta åt. Men egentligen är det djupt tragiskt att folk lägger ner massa pengar på det här. Så jag håller med dig precis.

Kommentera

