Spindlar och jag!

Som avslutning på spindel-veckan ska vi titta närmare på hur förfärliga spindlar egentligen borde vara…

linje b-s.jpg

När jag var riktigt liten var jag en vild unge som sprang runt alldeles för mycket. Jag sprang i i saker hela tiden och hade blåmärken över hela kroppen. Jag var oförsiktig och ofta på gränsen till dumdristig. I alla fall om man ska tro mina föräldrar. Men det var en sak jag var obönhörligt rädd för. Spindlar. Dessa förfärliga mångbenta monster skrämmer mig fortfarande.

Och det värsta var att min mamma gillade spindlar. ledsen.pngNär en liten rädd Arne kom springande och grät för att jag hade en spindel i mitt rum, eller någonstans i närheten av huset, tog mamma upp spindeln i handen och började gosa med den. F0291EB8-8EDB-4CCE-9FED-4781B5D53D91.jpgHon visade mig, väldigt pedagogiskt, hur spindeln inte var ett dugg farlig, och försökte skoja bort det hela, gång på gång. Som om det skulle göra mig lugnare. Kasta bort spindeln långt bort i skogen så jag slipper se den nånsin igen vore möjligen lugnande.

För det var alltid viktigt för mig att mamma gick och slängde ut spindeln i skogen. Hon fick aldrig döda något djur för mig, inte ens de hemskaste tänkbara. Och det var inte bara för att jag tyckte synd om spindlarna. Det kändes som att fuska.

85A7BD47-91B8-4564-99F5-29FA02162C8B.jpgBara förra sommaren utkämpade jag och min syster en förfärlig kamp mot en stor spindel som tagit sig in i våra föräldrars hus. Vi kunde ha mosat den, men istället krånglade vi i 20 minuter med att lura in spindeln i en låda. När vi till slut lyckats lura in spindeln och få på locket sprang vi med bultande hjärtan iväg och släppte ut spindeln på grannens tomt. Alldeles kallsvettiga…

Jag kommer aldrig åka till australiern. Det är monster-spindlarnas mecka. Jag som flyr bara jag har en hyfsat stor svensk spindel i huset kan ju fundera på hur jag skulle reagera som jag hittade en sån här hemma.
Bild 3.png
Jag skulle omedelbart börja storgråta. Sen skulle jag fly från huset och ringa mamma, be henne köra hit och låta henne släppa ut den i skogen. Alternativt skulle jag skaffa en pistol och skjuta spindeln.

Men det finns värre. Förra hösten började den här bilden cirkulera på internet.
331B12B8-BFDC-4735-81C5-9FDFA679E4C4.jpg
En spindel som attackerar en fågel? Det kan väl inte stämma? Jo, faktiskt verkar det så. Australiensiska Carnis post rapporterar i alla fall att det är äkta. Fågeln fastnade i spindelns nät och spindeln gick till attack. Allt hände på en äldre mans bakgård.

Jag har aldrig förstått mig på folk som vill ha spindlar som husdjur. De är inta söta, du kan inte gå ut med dem och du kan inte kommunicera med dem alls. Det enda de bryr sig om är att äta och bitas.

Men ändå påstår folk att det är bra med spindlar. ”Ett hus med spindlar är ett friskt hus”, sägs det. Jag vet att vi inte har några farliga spindlar i Sverige. Och de flesta spindlar som finns är helt ofarliga. Så jag har ingen anledning alls att vara rädd för dem. Men likväl framkallar varje bild av en spindel obehag. Att bara skriva det här inlägget är hemskt.

En fobi fungerar så, helt utan reson. Det kan vara genetiskt betingat, eller komma av någon tidig skräckupplevelse kring spindlar. Men på något sätt programmerar det hjärnan att framkalla totala panikattacker vid synen av objektet. En fullständigt panikartad reaktion.

hest.pngJag har alltid skrattat åt min systers hästar. Dessa fega puckon som grips av panik när de får syn på en en konstig pinne eller en plastsäck liggande vid vägen. Men när jag tänker på det har jag samma löjliga reaktion kring små ofarliga kryp (eller i australiens fall, stora ofarliga kryp).

Fobi för spindlar är tillsammans med ormar och höjder en av våra vanligaste fobier. Men det finns värre fobier att ha t.ex, rädsla för grönsaker, beröring, folkmassor, solljus, england, sex, skrift, vackra kvinnor, den egna spegelbilden och siffran fyra. Alla dessa har imponerande medicinska namn på latin. Alla helt irrationella och precis lika dumma som när min systers häst blir rädd för en plastpåse.

Våra instinkter kan ibland driva oss till vansinne. Men skiljer sig inte människor från de flesta djur eftersom vi inte bara handlar på instinkt. Jo, vi kan också tänka rationellt. Låt oss tänka över det här en gång till. Vad finns det egentligen att vara rädd för hos spindlar?

De är förfärligt fula, men det är inte som om jag flyr varje gång jag ser Mona Sahlin på TV. De är helt ofarliga för mig, men jag är farlig för dem. Det är helt och hållet jag som har makt över spindlarna. Spindlar är för övrigt inte sett som ohyra, utan är en välkommen gäst i många hus, då de inte förstör och något, håller sig undan och håller annan ohyra borta.

Shit, det är sant, jag har svårt att acceptera det, men spindlar verkar faktiskt helt okej. Naturhistoriska museet i Washington har en suverän sida om spindlar som informerar och avslöjar många missuppfattningar om spindlar.

huntsspid.pngTill och med den förfärliga australiensiska ”huntsman spider” betraktas av vissa som ”nyttig” att ha i huset då de håller insekter borta och mycket sällan stör människor.

Faktiskt är spindlar riktigt fascinerande djur på många sätt. Visste du t.ex. att…

* Spindlar använder inte bara muskler för att röra sig. De använder sig även av blodtryck.
* En del jaktspindlar kan hoppa och har perfekt syn.
* Alla spindlar är inte tysta. Den s.k ”goliath bird-eater spindeln” kan ge ifrån sig ett starkt väsande ljud som kan höras upp till 5 m bort.
* Spindlar andas genom andningsorgan som sitter på undersidan av dess kropp.
* Inga spindlar är farliga nog att klassas som dödliga. De är varken aggressiva eller giftiga nog. (källa)
*Alla spindlar är inte förfärligt fula. Den s.k ”juvel-spindeln” ser ut så här:
fin-spindel.png

Sidan Spiderzrule.com har en lång lista på myter, legender och fakta om spindlar. Shit, de har till och med en sida full av spindel-dikter!!!1

Spindel dikter? Faktiskt? De som ligger bakom Spiderzrule.com måste vara extrema spindel-fans eller helt vrickade! Låt oss se vad de har för dikter… T.ex:

Spider Poem

Spotty spiders crounching down .
Poisonous spiders creepy.
Insects fly in the shiny webs.
Dangerous spiders have spot.
Energy spider make big webs.
Running very very fast.
Spining spiders
by Hannah

Okej, det var en intressant spindeldikt… Vi tar en till:

Spida Gone Gangsta

A Spider got stepped on by a Man
Then when the man sat down to eat

The Spider slipped some LSD in
The Guys Porage
The Man is Trippin
Spida Says HEYO!
by Matthew Knight

……… …. lol…? Jag vet inte hur jag ska kommentera något sånt… men vill du skicka in din egen spindeldikt till Spiderzrule.com gör du det till glen@powerup.com.au

Ärligt talat… Det här är nästan för löjligt. Men att skratta åt spindlar känns rätt bra. Jag vet att jag inte har någon anledning att vara rädd för spindlar. Och ju mer jag läser om dem desto mindre hotfulla känns de. Just nu känns det som om jag skulle kunna plocka upp en spindel utan problem och hålla den i handen. Som om jag faktiskt skulle kunna klara av att ha en spindel i huset. Den kan få rensa huset från alla flugor, getingar, malar och alla andra kryp.

Genom att läsa om spindlar och skratta åt dem känns min fobi inte lika stark längre. Jag tror jag gillar spindlar. Och faktiskt. När jag tänker på det… de är rätt söta…

A5759CFE-517C-43A0-923C-52D8D45A73F0.jpg
Den här e rätt okej… luden och ganska fin… faktiskt

en-sot-spindel.png
En ganska söt spindel… det här e inte så farligt…

Jag tror jag klarar det här… !!!! NEJ!!!
94025.jpg
BORT!!! DÄR GÅR GRÄNSEN! JAG PALLAR INTE MER!!! Glöm allt jag skrivit ovan! Spindlar är de värsta monstren någonsin!!!!

linje b-s.jpg

australia-huge-spiders-health-bar.jpg.jpeg

eat-bird-spid-aus.png

spider-girl.png

ps. Är du rädd för något helt ofarligt? Kommentera och berätta!

ps2. för dig som är mer intresserad av spindlar. Kolla gärna in på spiderzrule.com/

ps3. Glöm inte att skicka in din spindel-dikt till Spiderzrule.com. Maila glen@powerup.com.au

…och därmed är spindel-veckan avslutad!

6 thoughts on “Spindlar och jag!

  1. kan ju inte påstå att jag gillar spindlar heller. men det faktum att så många andra avskyr dom gör det lite lättare att låta dom leva när man ser dom.

  2. Vår psykologi lärar berättade en kul historia om en vän som hade fobi för spindlar. Om hon hittade en spindel i huset/lägenheten hon levde i så flyttade hon därifrån. Och detta pågick rätt lång tid innan hon fick hjälp.

    Det är vad jag kallar spindel fobi.

Kommentera

