Intelligent Design och Lunds universitet?

Nyligen hölls en religionskonferens i Helsingborg, anordnad av Lunds Universitet, på vilken den ökände Steve Fuller föreläste, och förespråkade det lömskt förklädda kreationist-knepet ”intelligent design”. Hela den första dagen på konferensen med titeln ”Religion in an Open Society” ägnades åt att diskutera ”intelligent design”.

Jag förstår verkligen inte varför Lunds Universitet stödjer en föreläsning om evlolutionsförnekelse, men samtidigt är det en till sak jag inte förstår. Varför är ID med på en religionskonferens? Försöker inte ID låtsas vara en vetenskap? Jag förstår varken varför Lunds Universitet vill förknippa sig med ID, eller varför ID vill förknippa sig med religion.

Eller jag tror jag har en gissning. Kreationisterna bakom intelligent design tar alla chanser de kan för att få ”leka riktig vetenskap”. Sen kan de skryta med att Lunds Universitet accepterar ID.

Inget ont i att ha ”religionsdagar”, men för sjutton! Ge inte ID-trollen spelrum!

Birgitta Forsman, författare och docent i vetenskapsteori, ger oss en djupare inblick i historien här:
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article443057/quotStolligheter-pa-universitetetquot.html

linje b-s.jpg

ps. Tydligen är det sjunde året i rad han predikat på Lunds Universitet. Vad sysslar de med?

id-cage.png

7 thoughts on “Intelligent Design och Lunds universitet?

  1. kanske var det tänkt att vara ett avskräckande exempel…
    eller det är vad jag önskar att det skulle vara iallafal.

    tänk dig en hel publik som sitter och tänker,
    ”okej undrar om det är nån ide att jag förklarar felet i hanns resonemang. om han kommit så här långt är nog risken stor att han inte lyssnar på det alls…”

    och i vilket fall är lite intressant hur en människa kan komma att tro på något sådant. och hur han sedan kan bli stängd för allt som säger emot det.
    Ett riktigt avskräckande exempel mot att inte vara öppen sinnad.

  2. mycket märkligt ja…
    det låter ju som att han tror på bibeln inte forskning, och då ska han förespråka ett universitet med forskningsutbildningar. Behövs det verkligen tilläggas något mer, när han är med i en vetenskapsfientlig rörelse?
    JA!
    jag tror att ett brott har begåtts…

    Det finns en lag som kallas lojalitetsplikt, vilket innebär att man inte får bedriva konkurrerande verksamhet mot sin arbetsgivare.

    Citat
    ”Lojalitetsplikten gäller oavsett om man har en privat eller offentlig arbetsgivare och oavsett vilken anställningsform och sysselsättningsgrad man har. Plikten är central för varje svensk arbetstagare eftersom illojalitet utgör vad lagen kallar ”saklig grund” för uppsägning”
    http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se/1akut/19yttrandeprivat.html

    Citat:
    ”Lojalitetsplikten innebär också att dina anställda är förbjudna att bedriva konkurrerande verksamhet under tiden de är anställda hos dig.

    Förbudet gäller även om ni inte skriftligen skriver in det i anställningsavtalet. I vissa fall, exempelvis för vissa verksamheter, kan det dock vara bra att förtydliga genom att skriva in villkoret i avtalet.”
    http://foretagarguiden.nutek.se/sb/d/891/a/4626

    Wikipedia:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitetsplikt

    Jag tycker att det borde gälla även i detta fall. Men huruvida det gör det vet jag ej (det kan ju finna en undantagsregel, som gör att det inte gäller i detta fall). kanske borde det tas upp i domstol?
    Allra minst så borde saken undersökas grundligt, för jag tycker att brottet är allvarligt!

  3. ursäkta…
    jag läste fel, han var med i en vetenskapsfientlig rörelse, han är inte. såvida frikyrkan inte är vetenskapsfientlig. Jag tror egentligen inte att det finns många religioner som inte är det på något sätt, i den meningen att något i deras tro står i direkt konflikt med vetenskapliga resultat.
    och föresten finns det överhuvudtaget någon religion som inte säger emot den vetenskapliga metoden?

  4. om han är vetenskapsfientlig eller inte är givetvis svårt att säga, jag hoppas verkligen han inte är det eftersom han är rektor på ”skandinaviens största enhet för utbildning och forskning!”

    Pingstkyrkan har jag upplevt som ganska en ganska ”hardcore” bibeltroende kyrka. Svenska Baptistsamfundet, som han tillhör nu, verkar mer öppna och ”tolka bibeln som du vill”, men de ser ändå bibeln som ”guds ord”, vilket i mina öron i alla fall låter lite vetenskapsfientligt.

    Egentligen har jag svårt att se hur någon person kan verka för att sprida ett vetenskapligt förhållningssätt och vara religiös samtidigt. Men här är jag lite mer extrem än många andra. Det finns seriösa, framstående forskare som är religiösa (men relativt få).

Kommentera

