Inte nu igen! Dahlqvist vägrar vaccinationeras!

Okej!

Jag tänkte på fullt allvar sluta skriva om Annika Dahlqvist nu. Ämnet är uttömt. Jag har inget mer att tillägga.

Första gången jag såg henne i rapports nyhetsmorgon skrattade jag åt henne. Jag förbluffades av hennes fullständigt skrattretande uttalande ”Ja, alla andra har fel” Det var kul att skriva ett inlägg om henne, för det fanns så mycket att göra narr av.

Sen dess har jag sett henne i tidningar gång på gång och jag blir lika förvånad varje gång jag märker att folk faktiskt lyssnar på henne. Till sist var jag tvungen att skriva ett inlägg till om henne. Men det fick räcka. Case closed.

Men idag såg jag något som fick bägaren att rinna över. Rejält!
———————————————————————-
lchf igen wtf.png
—————————————————————————

Nu påstår stoll-kvinnan att hennes diet även ger skydd emot infektionssjukdomar! Det är givetvis för mycket begärt att hon ska ha några riktiga bevis för sina uttalanden. Hennes kommentar är istället:

”Vi som äter den här kosten har en gemensam erfarenhet av att vi inte blir sjuka. Vi får inga infektionssjukdomar.”

Riktiga läkare ger dock inte råd efter dedikerade LCHF-troendes personliga erfarenheter. Smittskyddsläkare Åke Örtqvist, som till skillnad från Dahlqvist fortfarande har sitt läkarjobb kvar, kommenterar i samma artikel:

”Det går inte ens att argumentera mot den här typen av resonemang som hon för. Det är helt enkelt alldeles för dumt.”

Jag håller med fullständigt. Fett-doktorns argument är alltför dumma för att bemöta med ett seriöst motargument.

Men även om LCHF;are mot bättre vetande skulle ha ett super-mega-immunförsvar som även stoppar nya okända virussträngar så som svininfluensan – vore det inte bra att vaccinera sig för att stoppa spridningen av sjukdomen? För att hindra oss vanliga dödliga från att smittas? Nej, fett-doktorn Annika förklarar:

”Jag tycker att det är absurt att göra det för andras skull. Den anses ändå vara tämligen beskedlig, den där influensan. Så det är ingenting att oroa sig för. Att enstaka personer har dött är fruktansvärt, men det är ingenting i ett större perspektiv”

Du tycker inte det är värt att vaccinera sig för att hindra att andra får sjukdomen och dör?! Även om du och de flesta i din närhet är friska, starka och inte kommer drabbas värre av influensan än att du blir sängliggande några dagar – tänk på de som är gamla, svaga eller redan har skadade lungor och en vanlig svininfluensa skulle innebära döden för (jag känner en av de sistnämnda).

Vi har som befolkning ett starkt intresse av att hålla smittsamma sjukdomar nere. Det är både kostsamma för samhället, otrevliga att drabbas av och potentiellt dödliga för vissa få. Ett intresse som i min mening väger över Annika Dahlqvists intresse av att promota sin egen tvivelaktiga diet!

linje b-s.jpg

Dahlqvist skriver dock i sin blogg lite ursäktande om artikeln:

”Vi är naturligtvis inte garanterade mot vare sig svininfluensa eller andra infektioner. Det jag menar är att vi lchf-are har den gemensamma erfarenheten att vi blir avsevärt mindre sjuka i infektionssjukdomar sedan vi övergick till lchf.”

Hon backar lite, men påstår sig ändå ha rätt pga. egen erfarenhet. Sen har hon mage att längre ner i samma artikel skriva:

”Etablissemanget påstår ju att naturlig mat som rött kött och naturligt mättat fett orsakar cancer, utan att ha vetenskaplig grund för att säga det.”

Ingen vetenskaplig grund? Livsmedelsverket ger till skillnad från Dahlqvist inte högljudda djärva råd om extremt smittsamma sjukdomar baserade på personliga erfarenheter!! Det citatet är fullständigt skrattretande på så många nivåer!

linje b-s.jpg

Men det är ju faktiskt många som är oroliga för influensan. Så jag bidrar med några fler metoder baserade på troendes personliga erfarenheter:
influensa diet.png

Pick your superstition

(annars finns vacciner som fungerar på riktigt)
————————————

Mina inlägg om Annika Dahlqvist:
https://massasaker.wordpress.com/2009/03/21/alla-andra-har-fel/
https://massasaker.wordpress.com/2009/06/26/lchf-igen-annika-dahlkvist-stollar-vidare/

Andra bloggar som tagit upp Dahlqvist fenomenet:
*-http://technicolorblog.blogspot.com/2009/08/alla-har-fel-det-ar-bara-vi-som-har.html
*-http://medvetenskap.wordpress.com/2009/08/30/annika-dahlqvists-struntprat-om-lchf-och-infektionssjukdomar/
*-http://akademiskfrihet.wordpress.com/2009/08/19/annika-dahlqvist-utnyttjar-okunskap-om-svininfluensan-for-att-salja-bocker/
*-http://tankebrott.wordpress.com/2009/08/24/magkansla-vetenskapen/
*-http://utsiktfranhojden.wordpress.com/2009/08/26/annika-dahlqvist-en-sektledare/

6 thoughts on “Inte nu igen! Dahlqvist vägrar vaccinationeras!

  1. När hon bara höll sig vid dieter mm. så om man hade översikt med hennes argumentationsteknik så kunde man kanske på nått konstit sett tycka att hon inte var helt ute och seglade.

    Men nu känns det som om hennes perspektiv på världen har blivit helt vrickat. Hennes konspirationsteorier, alla magiska egenskaper LCHF ska ha och nu detta med vacciner. Lite för mycket bara.

    Kan nu inte annat än tycka att hon nu är helt nere i pseudovetenskap träsket, långt nere.

  2. Jag hade själv många och länga diskussioner med henne för tre år sedan, då hon och Skaldeman hävdade att magsäcks operera sig var det samma som att stympa sig…

    Hon var skrämmande då hon gömde sig bakom en skara av fanatiska följare, så idag känner jag mig bara lugn och glad över att hon blottar sig på det sättet som hon gör nu.

    1. Hennes följeslagare är onekligen ett märkligt gäng. Att läsa kommentarer på hennes blogg känns ger mig ibland rejäla sekt-vibbar.

      Att ha långa diskussioner med Dahlqvist och hennes gäng låter både intressant och jobbigt. Kan tänka mig att det är som att försöka diskutera med en stor samling sektmedlemmar.

      På ett sätt är det nog bra att hon får uppmärksamhet, så allt fler kan se att hon beter sig som en knäppgök. Kommentarerna på hennes blogg är idag mera kritiska än vad jag sett tidigare.

      Vad jag inte kan förstå dock är varför någon överhuvudtaget lyssnar på henne. Typiska religiösa ledare brukar vara hyfsat karrismatiska, men Dahlqvist har ju inte det heller. Hennes framträdanden i TV har vad jag sett varit förfärliga. Hon framstår som både aggressiv och korkad. Jag förstår inte var hon för alla följeslagare ifrån…

  3. Eftersom jag ligger hemma med influensa för tillfället är det alltid bra med tips på botemedel…

    Orsakverkan tipsar också om:
    * Stabiliserat syre
    * Kolloidalt silver
    * Kokosolja
    * Olivoljebladsextrakt och grapefruktkärnextrakt.
    * Proteinspjälkande enzymer för att minska den systemiska inflammationen, särskilt i lungvävnaden.
    * Bra örter vid virussjukdom är vitlök, lök, ingefära, pepparrot, olivbladsextrakt, grapefruktkärnextrakt och oreganoolja.
    * Zapper är en liten frekvensapparat utvecklad av Hulda Clark som dödar virus och bakterier.

    http://orsakverkan.blogspot.com/2009/08/tips-mot-svininfluensan-woo-woo-style.html

Kommentera

