Vad gör de här kristna tjejerna för fel egentligen?

”Wow, you’re REALLY dumb, aren’t you? Your videos are RETARDED and they are very offensive and racist…”

”you blatantly disrespect other religions.
I myself am a born again christian and you seriously need to pick up a bible before making videos like those.”

”i’m catholic and this makes me so sad and embarrassed x)
stay out of peoples’ lives. they can believe whatever they want to. jeez =____=;; ㅗ”

Arga YouTube-kommentarer flödar. Yep! Det här är YouTube när det är som bäst!.

linje b-s.jpg

Den här briljanta videon på YouTube visar två kristna tjejer som försöker konvertera sin hinduiska vän.Den har fått extremt lågt betyg och de flesta, även kristna, är helt enkelt sjukt förbannade på den. Kommentarerna tycker att det är respektlöst, korkat, oförskämt, pinsamt, rasistiskt och rent smärtsamt att titta på.

Och vissa inser att det är satir.

Men det är den bästa formen av satir för det ser helt seriöst ut och visar inte uppenbart att det är satir. Och många tar det på allvar och reagerar starkt.

Jag tittar på filmen och ser visserligen två puckon som inte respekterar den tredjes tro ett dugg… men… den fick mig att tänka vidare… och väckte en annan fråga jag inte förstår… varför tycker kristna att de gör fel i filmen?

Om du är kristen tror du antagligen att kristendomen är sann och att de andra har fel. Och du tror antagligen att de som inte tror som du kommer hamna i helvetet när de dött. Alla kristna tror inte det, men många. Jesus var i alla fall vad jag kan se väldigt specifik på den punkten. Accepterar du inte honom som din frälsare straffas du efter döden med evig tortyr. Och oavsett om du tycker det är ett rättvist straff eller ej, vill du antagligen inte utsätta dina vänner för det.

Jag vet att alla kristna inte tror på helvetet, men om du gör det, vilket många gör… är det då inte rätt att göra allt du kan för att konvertera så många som möjligt till kristendomen? Är det då inte rent ut sagt förfärligt att säga ”Jag respekterar att du inte är kristen”, vilket ungefär är samma sak som att säga ”Jag respekterar att du utsätts för evig tortyr”.

Hjälp mig här! Jag förstår inte. Men sen har jag ju aldrig riktigt förstått mig på religion heller… Om du är kristen, eller förstår dig på kristendom kommentera gärna och förklara. För jag kan inte se hur de här tjejerna, utifrån ett kristet perspektiv gör fel!

linje b-s.jpg

Skärmavbild 2009-09-15 kl. 13.34.59.png
…men du kanske vill tänka över din strategi iaf…

PS. Jag fick precis när jag skriver det här besök av Jehovas vittnen som ville prata med mig om bibeln. Hade jag haft gått om tid över hade jag nog pratat med dem FÖR DE HADE KANSKE KUNNAT FÖRKLARA DET JAG JUST UNDRADE! Jag mitt pucko avvisade dem. Men de gör ju faktiskt något för att konvertera så många som möjligt, och hade nog tyckt att tjejerna i videon gör precis rätt. Jag borde ha frågat dem…:/

3 thoughts on “Vad gör de här kristna tjejerna för fel egentligen?

  1. De kristna jag har talat med säger att bibeln inte ska tas bokstavlig, utan att det som står i den är symboliskt.
    man vill ju då också gärna tro att gud är en rätt snäll men rättvis varelse. Det verkar som att vissa försöker få bibeln(kristendomen) att stämma överens deras egna värderingar helt enkelt(om de ens har läst den).

    på det här sättet borde det väll egentligen skapas en massa religioner baserade på kristendommen(även om de själva påstår att det är kristendom)?

    Hursomhellst mitt svar blir helt enkelt en gissning att de flesta inte riktigt tror på det där med evig tortyr, eller att man måste göra nått riktigt fruktansvärt för att bli utsatt för det. riktigt fruktansvärt kan man naturligtvis också tolka utefter sina egna värderingar.

    var det ett tillfredsställande svar?

    1. Jag skulle tro ditt svar stämmer bra. De flesta kristna är nog mer liberala och inte riktigt tror på helvetet fullt ut. Det är min uppfattning också.

      Min fråga blir då.. men de som gör det? Eller säger sig göra det? Där jag bor är pingstkyrkan väldigt stor, och på deras hemsida beskriver de sin tro som ” synen på hela bibeln som guds ord.”, vilket borde betyda att alla som inte är kristna kommer till helvetet…

      Tillbaka till filmen, även om de inte tror på evig tortyr…. varför tycker en kristen det är fel att försöka övertyga andra. Om du upptäcker att någon har fel, varför är det då fel att berätta för denne att och varför den har fel?

      Jag tycker fortfarande att det är lite märkligt av de kristna som kommenterar klippet att tycka att de gör fel…

  2. men du kan ju inte säga att folk som tror annorlunda har fel för det är bara en tro… folk ska få tro på vad dom vill..
    neej ja har inget bra svar på det där (inte just nu iaff)… fast religion har väll alldrig varit särskillt logisk?…

    men visste du att det numera står i de mänskliga rättigheterna att man inte får kritisera religion? grunden till varför de gjorde så kanske är svaret du söker?
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2701857.svd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s