Rädsla för vaccin

Även om det kanske var väntat blev jag lite överraskad av att endast 70 % av riksdagsledarmöterna tänker vaccinera sig mot den nya influensan.

Tre av tio i riksdagen vill inte ha vaccin

Har inte tid att skriva något ordentligt om det just nu. Men här är en artikel i DN som säger det bättre än jag kunnat göra ändå.

Konspirationsteorier gör människor rädda i onödan

D363912E-FD48-4DD4-A9CE-127A757A12E7.jpg
Att vaccineras kan vara otrevligt ibland. Men det räddar liv så sluta gnäll och ta din spruta!

16 thoughts on “Rädsla för vaccin

  1. Nej, jag tänker inte ta någon spruta. Jag har haft en lätt släng av svinis och det var inte särskilt farligt! Jag var hemma från jobbet i 4 dagar, och tack vare att jag fick den riktiga influensan så har jag ett bättre skydd framöver och slipper spruta in kemikalier i kroppen som ingen tar ansvar för.

    Om du är rädd kan du få min spruta också.

    1. Få din spruta? Generöst, men det räcker med en. ;p

      jag har sjäv inte fått svinis än och är inte speciellt orolig för den. Vad jag förstått är denninte värre än en vanlig influensa egentligen. Har en kollega som haft den och hon var borta fem dagar.

      Vad som gör den här värre är att det är en ny
      virus-sträng, som kroppen inte känner igen. Så det gör den extremt smittsam. Du klarar den bra. Jag skulle antagligen också klara mig bra. Men jag har en bekant med lungproblem som bara har em lunga som fugerar på 25%. En släng av vilken influensa som helst skulle för honom innebära död. Även om du och jag skulle klara oss är det bra att minska smittspridnigen.

      Men har du redan fått den är du redan immun. På samma sätt som om du tagit ett vaccin skyddar. Min förståelse är att du får samma immunitet om du får sjukdomen som via vaccin. I båda fall handlar det om att kroppens immunförsvar lär sig känna igen viruset.

      1. Den är inte extremt smittsam. Till och med media erkände ju nyligen att spridningen tycktes ha avtagit. Under 100 i veckan blir smittade i Sverige, vilket jag knappast skulle klassa som nån katastrofal pandemi.

      2. Till Markus ”där uppe”:
        Men vad jag förstått är den väldigt smittsam. Det är därför det är en pandemi. Den sprids över hela världen. Sen har spridningen kanske avtagit, men den kan bryta ut igen eller dra sig till nya områden. Senast har den dragit in över norrland.

        Men till din poäng. Tidigare skrev du att du inte tänker vaccinera dig eftersom man får ett bättre immunförsvar genom att få sjukdomen själv. Vad grundar du det på? Och kan du inte se en poäng i att vaccinera dig för att minska smittspridningen?

      3. Den nya influensan är inte mer smittsam än den gamla. Skillnaden är att vi inte har hunnit bli immuna mot den just för att den är ny.

        Många äldre är till stor del immuna mot svininfluensan tack vare att de drabbades av liknande virus när de var unga. Att man får ett bättre skydd av att insjukna och tillfriskna är det ingen insatt person som förnekar, så jag känner inte att jag behöver styrka det direkt.

        Massvaccinering är säkert ett sätt att minska smittspridning, det säger jag inte emot. Men om ett år kommer effekten av sprutan att ha avtagit, och då måste vi ta en ny. Och likadant året därpå. För mig känns det helt absurt att hålla på så när det gäller en såpass lindrig sjukdom som den nya influensan faktiskt är. Som jag påpekade tidigare är det mycket bättre att låta den härja så att befolkningen blir immun sen. Det gynnar samhället och människorna mycket mer på sikt.

      4. jag är fortfarande inte helt med på varför det är bättre att låta influensan härja och låta folk bygga upp immunitet emot den på den vägen än att bygga upp direkt och hindra den från att härja.

        hade vi haft haft vaccin emot spanska sjukan hade vi kunnat rädda miljoner liv.

  2. Det handlar inte om konspirationsteorier. Det handlar om att media och myndigheter har målat upp den nya influensan som nåt mycket värre än den är. Allt tyder på att den nya influensan har lindrigare symptom och lägre dödlighet än den vanliga.

    Jag tänker inte vaccinera mig. Man får ett bättre skydd av att smittas och tillfriskna än ett vaccin nånsin kan ge. Det är mycket bättre att utveckla en tolerans mot sjukdomar bland befolkningen istället för att massvaccinera så fort en ny bacill dyker upp.

    Till er som tycker jag är självisk som inte tänker vaccinera mig: Vad kallar ni det om jag skulle kräva att 9 miljoner människor vaccinerar sig (i onödan) bara för att jag eventuellt ska klara mig lite bättre? Är inte det själviskt?

    Och dessutom, var är solidariteten för de 1000-tals äldre som dör i den vanliga influensan varje år? Varför inför vi inte massvaccinationer för att skydda dem?

    1. Helt sant. Det stora kring det här vaccinet är inte konspirationsteorier. Det är snarare en uppfattning om att vaccinet är skadligt och onödigt. Även om det finns många konspirstionsteorier kring vaccin också.

      Media blåst upp risken? Du menar att media framställer sjukdomen som värre än vad den är??? Är det möjligt att media överdriver? :p
      klart jag håller med om det.

      Jag tror jag svarat lite på din kommentar i svaret till Lisa ovan, men din sista poäng vill jag ändå ta upp. Vi har vaccin för den vanliga influensan varje år. Skilnaden är att det här fått mycket större uppmärksamhet eftersom det är en pandemi. Den är mycket mer smittsam och därför vill vi stoppa smittspridningen. Men samma sak gäller, som du säger, om den vanliga influensan, även om den inte smittar i lika stor skala. Dock skulle vi kunna rädda många liv genom att vaccinera oss mut den vanliga influensan också.

  3. Markus, måste tyvär säga att jag har hört att man får samma skydd om man vaccinerar sig som om man låter bli, blir sjuk och sen tillfrisknar. Och att skillnaden igenteligen bara skulle vara att du utsätter dig och dom i din närhet för ett onödigt hot.

    1. Var har du hört det, gustaf? Det går emot all traditionell visdom och alla expertuttalanden jag har hört, så en källa vore välkommen.🙂

      Vaccinet mot den nya influensan verkar bara i ett år, vilket även medges från officiella håll. Även om man inte blir helt immun av att bli sjuk så klarar man det åtminstone bättre nästa gång i och med att kroppen känner igen viruset.

      1. vaccination innebär att du utsätter dig för sjukdomen, fast en iaktiv form av den, eller en försvagad. Ibland får du symptom som liknar sjukdomen eller andra biverkningar, men du slipper sjukdomen och sprider inte smittan. på så vis bygger kroppen upp antikroppar emot det viruset. På samma sätt som om du blir sjuk! Jag har ingen källa som säger att det skyddar lika bra, men det är så jag förstått mig på att vacciner fungerar. Jag är dock ingen läkare så lita inte på mig. :p

        Att vaccinationen bara räcker en viss tid gäller alla former av influensa. Viruset muterar till nya former vilket gör det till en jobbig sjukdom. När viruset ändrats är du lika säker om du vaccinerat dig som om du fått den riktiga sjukdomen.

        Dock när du säger siffran bara 1 år måste jag fråga vad du har för källa till det. Vilka ”officiella håll?” Enligt smittskyddsinstitutet tar det ca 10 år innan viruset ska ha hunnit mutera långt nog att antikropparna du bygger upp nu inte gäller längre.
        http://www.krisinformation.se/Web/Pages/Faq/ShowFaq____11788.aspx?FaqId=2243

        edit:
        skulle ha kollat deras faq bättre. dessa svarar typ, om än lite diffust, på frågan om sjukdomen eller vaccin skyddar bäst.
        http://www.krisinformation.se/Web/Pages/Faq/ShowFaq____11788.aspx?FaqId=2227
        http://www.krisinformation.se/Web/Pages/Faq/ShowFaq____11788.aspx?FaqId=2242

      2. Jobbar på en källa, men tycker det är lite konstigt att du vill ha en utan att själv ge en. räknar tyvär inte ”traditionell visdom och alla expertuttalanden jag har hört” som en källa.

        Jag startade en tår på VoF forum angående det här…får se om nått kommer uppp där http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=10243

        Sen kan ju också sägas att det kommer nya versioner av influensan varge år, så om du får imunitet mot en variant så spelar det inte så stor roll, mer än att du fick den och som vaccinerade sig kanske inte fick den (onödig risk igen imo)

  4. afbeaver, din första länk handlar om naturlig immunitet från att ha haft smittan, inte om vaccinet.

    Här är några länkar:
    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=38139
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/h1n1-svininfluensan-professor-britton-1.913484
    http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2301

    Visst hade det varit bra om vi hade haft vaccin mot spanska sjukan och andra allvarliga sjukdomar. Men den nya influensan är inte en allvarlig sjukdom. Miljoner kommer inte att dö.

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/aktuellt/hur-manga-kan-komma-att-do-av-den-nya-influensan/
    ”Ungefär 1/200 000 invånare har dött i den första influensavågen i Australien och Nya Zeeland. Det blir ungefär totalt 50 om man räknar på Sveriges befolkning.”
    […]
    ”Endast Nya Zeeland har presenterat beräkningar på hur många som smittats under det första utbrottet där, som nu i stort sett är över. Det rör sig om 11 procent av befolkningen, ungefär 450 000 människor. Av dessa har 17 dött av den nya influensan och ytterligare ett par dödsfall kan vara influensaorsakade. Det blir ungefär 1/20 000 smittade, och det är sannolikt den säkraste siffra som finns från ett land som är jämförbart med Sverige.”

    1. jag trodde vaccinet gav samma immunitet som att få sjukdomen. verkar inte vara så enkelt ändå. där har du seriöst en poäng.

      din andra poäng var att den här influensan är ofarlig. och det tror jag inte vi kan säga säkert. vi vet inte vad den utvecklas till?

      angående jämförelsen med spanska sjukan. den nuvarande influensan är relativt ofarlig just nu. men en andra våg befaras vara värre. om vi hindrar smittspridningen kan vi klara oss undan en eventuellt mycket värre andra våg. vi har haft flera influensaepidemier tidigare som blivit riktigt farliga.

      i artikeln från smittskyddsinstitutet du länkade står det också:
      ”Hur många som insjuknar och dör under de troliga, kommande utbrotten har vi ingen aning om. Sannolikt blir det totalt fler än i första toppen om vi inte vaccinerar, men att spekulera i siffror som vi inte har något underlag för är inte meningsfullt.”

      skulle du tycka att det är rimligt att vaccinera så många som möjligt för att försöka stoppa influensan nu?

      eller ska vi försöka smitta så många som möjligt under första vågen så vi blir immuna mot den inför nästa våg?

  5. Ta din spruta; jag vill gärna se på.
    http://www.vaccinationsfaran.se visar för mig tillräckligt att detta är inte att leka med; nejtack men jag avstår.
    Det är ofta det som inte sägs som är sanningen; du har nog noll koll på vad som finns vad gäller alternativ till att vaccinera sig. Du använder säkert också fluor tandkräm; helt ok för mig…jag avstår från detta också.
    Du får ta dina val, vi andra gör våra. Till slut är det ditt eget anvar, ditt eget liv, din livsförsäkring som tillfaller någon annan;-) …om du bara visste…jag höll på skriva stackare..men jag vill inte nedvärdera någon.
    Ha ett bra innehållsrikt liv..

Kommentera

