Influensa och vaccinations-hysteri!

Jag har inte haft tid att ägna speciellt mycket tid åt bloggen den sista tiden. Mitt senaste inlägg var det kortaste jag någonsin skrivit… och till min förvåning också det mest kommenterade.

Men det är inte så konstigt egentligen. Influensa och vaccination är ett hett ämne just nu. Vaccinera sig eller inte? Vara orolig för influensan eller inte? Är influensan värre än en vanlig influensa? Är vaccinet farligt? Hur skyddar jag mig bäst?

Alla dessa frågor är frågor du ska fråga din läkare. Eller Smittskyddsinstitutet. Eller ringa till Krisinformation. Ta inga råd från massmedia, random internetsidor eller bloggare. Fråga någon som vet!

Och med det i tankarna kommer jag skriva en massa saker om svininfluensan! Lita inte på mig bara! Jag är ingen doktor och vet inget om sjukdomar!

linje b-s.jpg

Men vet, gör tydligen inte den här kvinnan heller! Det här är en del av ett inlägg från vår favorit-doktors blogg:

Skärmavbild 2009-11-03 kl. 18.57.25.pngSom ni förstår så får jag många mail om influensan och vaccinationen. En del av dem innehåller uppgifter om hur det nya svininfluensaviruset och vaccinet kom till. Detta virus består av genmaterial från säsongsinfluensa-, svininfluensa- och fågelinfluensavirus.
Virus kan inte i naturen blanda sig på detta sätt. Virus kan mutera, men de har ingen sexuell förökning som kan blanda genmaterial. Detta innebär att det nya viruset är tillverkat i laboratorium, sannolikt av läkemedelsföretag. Sedan planterar de viruset på strategiska ställen i världen så att det utbryter epidemier. Sedan kan fabrikanterna förmå sina kontakter i WHO att utfärda pandemiförklaring. De aningslösa politikerna i världens länder drar på med massvaccination av befolkningen. Vaccinfabrikanterna tjänar många miljarder pengar på alltihop, med ganska låga insatser.
(((Min markering)))

Hennes konspirationsfascination vet inga gränser. Tydligen har ett läkemedelsföretag tillverkat viruset och skapat influensan. Hon menar detta på allvar. Hon drar den slutsatsen eftersom viruset A1N1 är en blandning av olika virus vi sett tidigare och eftersom virus inte kan föröka sig sexuellt kan de inte blandas!

Dock har vår läkarutbildade ”doktor” inte hört talas om ”antigenetic shift” Kort sagt går det ut på att om två virus infekterar samma cell kan de tillsammans bilda ett nytt virus som är en kombination av dessa. Virus kan korsas även om de inte reproducerar sig sexuellt! Hennes anklagelse är helt och hållet baserad på okunskap. En kritisk kommentar (bland typ 100 klapp på ryggen) på hennes blogg anmärker på det och doktorn svarar:
Skärmavbild 2009-11-03 kl. 19.08.46.png

Vad sa du? Du är ingen expert på ”detta med virus”???? Men skrev just till alla dina läsare att:

”Virus kan inte i naturen blanda sig på detta sätt. Virus kan mutera, men de har ingen sexuell förökning som kan blanda genmaterial. Detta innebär att det nya viruset är tillverkat i laboratorium, sannolikt av läkemedelsföretag.”

Du förstår inte hur virus kan korsas och du orkar inte kolla upp det! Därmed berättar du för alla att viruset måste vara tillverkat i laboratorium! ….wow

linje b-s.jpg

Men det pågår onekligen en hysteri kring influensan. Hur farlig är den egentligen? Varför är det en sån hysteri. På mitt jobb uppstår ibland prat om svininfluensan. Några av mina kollegor har inte tänkt vaccinera sig och några tvekar (de flesta tänker göra det dock). Här kommer några frågor och ämnen som ofta kommer upp, med mina helt outbildade kommentarer:

”Varför hör vi så mycket om den här influensan när många fler dör i den vanliga? Är det bara för att ingen bryr sig om eftersom det är gamla som dör i säsongsinfluensan.”

Klart att media hypar den nya influensan. Det är nyheter, till skillnad från de som dör i säsingsinfluensan (och också kunnat räddas av att fler vaccinerat sig). Varje dödsfall eller misstänkt dödsfall i H1N1 är nyheter och säljer lösnummer. Och givetvis överdriver Aftonbladet och Expressen så in i norden. Både när de skriver ”SÅ MÅNGA KOMMER DÖ AV INFLUENSAN” och ”VACCINET HAR 400 HEMLIGA BIVERKNINGAR”. Media letar efter sensationer. Basera inte medicinska beslut på rädsla, för vare sig sjukdom eller vaccin, som kommer från massmedia.

”Är det bättre att få sjukdomen på riktigt än att vaccinera sig? Får jag ett bättre skydd då?”

Ett bra vaccin ger ett bra skydd. Kanske blir det ännu bättre om du får den på riktigt, men då bidrar vi också till sjukdomsspridningen. Svininfluensan är ganska ofarlig för de flesta, just nu. Men vi vill ändå stoppa spridningen av sjukdomen innan den muterar och blir värre (vilket förväntas kunna hända). Spanska sjukan var ett virus av typen H1N1 som muterade och blev otroligt dödligt. På den tiden hade vi inga vaccin. Idag vaccinerar vi oss för att det är ett ofarligt sätt att stoppa spridningen av pandemin.

”Jag är orolig för att mina barn ska smittas!”

Var inte det. Än så länge är den hyfsat ofarlig. Och det finns vaccin.

”Person X som är läkare/cellbiolog/intelligent säger att vaccinet gör mer skada än nytta!”

Den stora majoriteten av läkare och forskare på ämnet säger att vaccin är säkert och effektivt. Media visar upp de personer som ger dem rubriker de vill ha. Säger en läkare att ”vaccin är dåligt” är det en nyhet även om han är en knäppskalle. Säger en forskare att ”alla kommer dö i svininfluensan” är det också en nyhet, även om den stora majoriteten inte är lika oroliga. Massmedia ger sällan en rättvis bild av den stora läkar- och forskarkårens åsikt.

Är du läkare vet du antagligen vad du talar om när det handlar om influensa och vaccin. Men om du tror att vara utbildad läkare automatiskt gör att du har rätt i medicinska frågor, kom ihåg att fröken ”virus-kan-inte-korsas-så-svinunfluensan-måste-vara-fabricerad” nämnd ovan genomgått läkarutbildningen.

linje b-s.jpg

Mitt förra inlägg om vaccination fick flera kritiska kommentarer. Det senaste stack ut lite och var vad som fick mig att skriva den här inlägget:

Ulf skriver:
Ta din spruta; jag vill gärna se på.
http://www.vaccinationsfaran.se visar för mig tillräckligt att detta är inte att leka med; nejtack men jag avstår.
Det är ofta det som inte sägs som är sanningen; du har nog noll koll på vad som finns vad gäller alternativ till att vaccinera sig. Du använder säkert också fluor tandkräm; helt ok för mig…jag avstår från detta också.
Du får ta dina val, vi andra gör våra. Till slut är det ditt eget anvar, ditt eget liv, din livsförsäkring som tillfaller någon annan;-) …om du bara visste…jag höll på skriva stackare..men jag vill inte nedvärdera någon.
Ha ett bra innehållsrikt liv..

Jag passar på att svara på kommentaren bit för bit här.

Ulf skriver:
Ta din spruta; jag vill gärna se på.

Det kan du väl få, om du vill. Dock är det ofta rätt odramatiskt.

http://www.vaccinationsfaran.se visar för mig tillräckligt att detta är inte att leka med; nejtack men jag avstår.

Vaccinationsfaran.se imponerar dock inte på mig. Jag hade önskat att du inte avstått, eftersom många måste vaccinera sig för att bygga upp en grupp-immunitet som kan stoppa pandemin. Men att vaccinera eller inte är ditt val.

Det är ofta det som inte sägs som är sanningen; du har nog noll koll på vad som finns vad gäller alternativ till att vaccinera sig.

Du antar att jag har noll koll på alternativ till att vaccinera sig. Och ja… jag antar att du har rätt. Vad finns för alternativ? Att inte vaccinera sig? Att få sjukdomen och bli immun på så vis? Du har helt rätt i att jag inte vet vilka alternativ du talar om.

Du använder säkert också fluor tandkräm; helt ok för mig…jag avstår från detta också.

Du avstår från flourtandkräm? Jag vet inte vad det har med ämnet att göra, men helt ok med mig, givetvis. Vi använder den tandkräm vi själva vill.

Du får ta dina val, vi andra gör våra. Till slut är det ditt eget anvar,

Precis! Vi gör våra egna val. Skönt att få ta eget ansvar!

ditt eget liv, din livsförsäkring som tillfaller någon annan;-) …om du bara visste…

Min livsförsäkring? om jag bara visste? sån här ”mystik” i en diskussion är bara tråkig. du gör nu anspråk på att veta en hemlighet jag inte har en aning om. en taktik jag aldrig förstått mig på.

jag höll på skriva stackare..men jag vill inte nedvärdera någon.

Men du skrev stackare och gjorde ett uppenbart försök. P.g.a. din mystik ovan vet jag inte alls vad du tycker så synd om mig för. Det här tycks vara något spel du spelar, och jag är inte imponerad.

Ha ett bra innehållsrikt liv..

Ett stort ärligt: Detsamma till dig! : )

linje b-s.jpg

En sista gång – är du orolig för influensa eller vaccin? Fråga din läkare, sjukvårdsrådgivningen, eller någon som vet! Inte massmedia! Inte konspirationsropande internetsidor! Och absolut inte från mig!

alg_child_injection.jpg

Mer info:
Om antigenetic shift hörde jag först på tankebrott.
Sjukvårdsrådgivningen
http://www.smittskyddsinstitutet.se/
krisinformation.se

8 thoughts on “Influensa och vaccinations-hysteri!

  1. Det farligaste är som du säger massmedia, det är alldeles för många som tvekar inför att vaccinera sig för att de ”hört att det är falrigt”. Givetvis kan man av olika anledningar tveka, men när det baseras på krigsrubriker i massmedia får det fel effekt. Massmedias enda egentlige syfte, riktat till t ex kvällstidningar, är rubriker som säljer för rubriker som är korrekta.

    Och så är annika dahlkvisst en riktig stolle.
    🙂

Kommentera

