Är det cyniskt att tala med döda?

INTRIG2.png
Intrigerna tätnar i kvällens avsnitt av MassaSaker…

linje b-s.jpg

Angående Uppdrag granskning del 5 av 22

Det här gör mig arg! Halvvägs in i detta avsnittet av uppdrag granskning handlar det om programmet ”Det Okända” som tydligen ringer upp nära anhöriga till avlidna och berättar att deras medium tror sig ha kontakt med deras anhöriga avlidna.

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 20.20.22.pngEn mamma till två avlidna döttrar blev fly förbannad då hon ringts upp av ”det okända” och fött höra att deras medium ”kontaktat” hennes barn. En arg son till en avliden man anmälde programmet till Granskningsnämnden för radio och TV.

I avsnittet försöker programledaren, Karin Mattisson, få ett uttalande från TV4 om det etiska i att ringa upp anhöriga och säga att deras döda släktingar är spöken. Vilket tydligen inte är så lätt att få ett rakt svar på. Men… vad säger vi om etiken i det här?

Det finns flera plan att diskutera på här – Är fenomenet på riktigt? Är det moraliskt rätt att riva upp gamla sår hos de som förlorat en nära anhörig? Luras mediumen medvetet eller tror de på sina egenskaper själva? Spelar det någon roll? Borde det finnas en lag emot det?

linje b-s.jpg

Om fenomenet är på riktigt, och våra döda släktingar faktiskt sprang runt och spökade för oss borde frågan vara ganska enkel. Klart det är okej då! Då kan vi ju faktiskt få riktig tröst av att få kontakt med våra avlidna anhöriga. Men… vi lägger inte ner mer tid på den frågan. Det är inte på riktigt! De döda är döda och pratar inte!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngStopp där! Hur vet du det? Vad vet du om att vara medium?

Ser man på, det är ju Terry Evans, medium i TV-programmet ”Det okända”. Jag minns inte att jag bjöd in dig till min blogg…

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngJag pratar visst med döda. Jag är ett medium!

Men det är inte på riktigt! Det är ett trick du gör!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngMen tänk om det är på riktigt. Då gör jag ju nånting bra!

Men det är det inte!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngMen tänk OM…?

Nej!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngEhm… det här måste vara den sämsta dialogen nånsin! Har du inget sakligt argument att komma med alls?

Nej! Jag har faktiskt ingen lust heller! Idag ska vi titta på den rent moraliska biten. Och vi lägger inte ner mer tid på det här!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngMen tänk OM OM OM…? Jag kan kontakta din farmor om du vill…?

xtreme-fury2.png
DRA ÅT HELVETE!!! DU GÅR INTE NÄRA MIN FARMOR!!!

Oj… ehm… jag tappade humöret lite… Men jag ogillar den här medium-grejen starkt! Speciellt när det blir personligt. Låt oss gå vidare…

linje b-s.jpg

Är vad ett medium gör moraliskt acceptabelt? Här är den stora frågan. Kan det vara en tröst att tro att du har kontakt med ditt olyckligt omkomna barn eller din nyligen avlidna mamma? Klart det kan. Det är säkert en fantastisk tröst. Programledaren för ”Det okända”, Caroline Giertz, säger att de haft flertalet personer som blivit enormt lättade från sin sorg då de fått tala med sina döda vänner. Och inget konstigt i det. Men…

Men jag har två problem med det. Dels är sorg en del av processen i att förlora någon. Du sörjer förfärligt mycket. Efter hand accepterar du läget och går vidare. Det är förfärligt, men så är det. Att hitta ett litet hopp om att du fortfarande kan ha kontakt med personen är förstås en jättetröst… och kan förstöra processen i att hämta sig. En person som sörjer ska inte gräva ner sig i en fantasi om att personen finns kvar och löpa risk att tappa greppet om sitt riktiga liv. …dessutom finns den uppenbara etiska invändningen. Det här är personer som ljuger och utnyttjar sårbara personer som förlorat en nära anhörig. Och det är definitivt fel!

SVT-debatt om ämnet kallade humanisternas ordförande, Christer Sturemark, programmet för ett cyniskt sätt att utnyttja människors saknad och sorg för sälja reklamplatser. Och jag kan bara hålla med.

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngStop där! Det är inget cyniskt och elakt i vad jag gör!

Nämen… Det är ju Caroline Giertz, programledare och producent för ”det okända”. Vilken överraskning!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngJag ger folk tröst och hopp då de är ledsna, vad är cyniskt med det?

Du ger dem falska hopp och tröst i något som inte är på riktigt! Att lura in sårbara människor på att gräva ner sig i en fantasi är förfärligt och högst cyniskt!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngDu dömer oss för hårt! Tänk om vi verkligen tror på det vi gör?

Du kanske tror på det, men det du gör är ändå cyniskt!

linje b-s.jpg

Vad du gör är vad som spelar roll, inte vad du tror på. Såhär t.ex:

mediom-rätt.png

Båda ljuger och utnyttjar människors sorg! Vad de gör är cyniskt oavsett vad de tror på. Eller i en annan situation. :

terrorister.png

Båda är terrorister! Det spelar ingen roll vad du tror på, vad du gör är vad som räknas. Samma sak vad gäller goda gärningar:

ge-pengar.png

De gör båda en god gärning oavsett tro. Och när vi ändå är igång att jämföra:

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 19.53.48.png

Här har vi motsatsen. De må tro samma sak, men gör helt olika saker. Och det är det som räknas!

Medium som låtsas tala med döda gör samma sak oavsett om de tror på det själva eller ej. Och att lura och utnyttja människor som drabbats av den värsta tänkbara sorgen är i högsta grad cyniskt! Oavsett om du tror på dina krafter själv eller inte. (även om det är lättare att ogilla den som luras medvetet)

linje b-s.jpg

Men borde det vara olagligt då? Alltså… att göra dåliga tv-program och att ringa upp folk kan jag inte riktigt tänka mig en lag mot. Även om folk blir sårade. Dock att sälja tjänster som medium tycker jag är klart omoraliskt. Så länge du påstår att du verkligen talar med döda. Då är det bedrägeri och bör såklart vara förbjudet. Att erbjuda en tjänst du inte kan genomföra på riktigt är ett brott och bör vara straffbart.

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngMen avvisa inte en hel yrkeskategori av medium utan att ge det en ärlig chans. Vad har du för belägg att alla medium är fejk? Har du varit hos något medium själv?

Nej!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngMen ser du inte vad du gör? Du stänger ute hela möjligheten att upptäcka ande-världen. Du kanske skulle lära dig något nytt om du bara provade!

Nje…

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngÄr det inte förmågan att ändra oss som gör oss intellektuella? Är inte öppensinnighet en egenskap vi ska ta vara på?

Jo…

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.20.36.pngSå… varför inte ge det en chans? Jag kan fixa hit en medium direkt!

Jag vet inte… jag tror egentligen inte på…

Skärmavbild 2010-02-14 kl. 22.08.13.pngHoj! Det är jag som är Jörgen Gustafsson! Medium i ”Det Okända”! Om du vill kan jag kontakta din morfar!

xtreme-fury2.png
SKIT NER ER! NI GER BLANKA FAN I MIN MORFAR!!!

Ehm… Ilskan ovan är på allvar! Kring de här ”tala-med-döda-grejen” tycker jag i vanliga fall ”dumt att luras!. Men när det blir personligt känner jag bara en riktig ilska! Jag älskade både min farmor och min morfar mycket! Idag är båda döda! Att låtsas tala med dem genom ett medium vore ett hån mot dem! De som dött lever vidare i våra minnen! Vårda dem väl! Låt för sjutton inget nedrans ”medium” röra runt i dem!

linje b-s.jpg

Puh…ett långt inlägg. Nu är jag nästan klar. Bara en sak till jag måste göra först…

psst. Terry och Jörgen!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngSkärmavbild 2010-02-14 kl. 22.08.13.png

Vad?

Jag är redo att övertygas av era krafter om ni vill…

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngBra! Jag visar!
Jag ser en äldre man… någon äldre man har dött i din närhet… hans namn börjar med… P… B… T…

Nej, visa inte mig! En person tolkar situationer fel och ser inte hela bilden. En enskild upplevelse är aldrig bevis nog att etablera ett nytt fenomen.

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngSkärmavbild 2010-02-14 kl. 22.08.13.png

Hur ska vi göra då?

Som alltid! Gör ett välkontrollerat experiment! Få det granskat och publicerat i en riktig vetenskaplig tidskrift. Visa andra att de kan replikera experimentet med samma protokoll och se samma resultat!

Skärmavbild 2010-02-12 kl. 17.22.07.pngSkärmavbild 2010-02-14 kl. 22.08.13.png

Det låter jobbigt!
Räcker det inte med att många personer intygar att vi hjälpt dem?

Nej, det måste göras ordentligt. Men om du verkligen kan tala med döda är det värt det! Du kan vinna 100 000 kr av Humanisterna, acceptans från VoF, en miljon dollar från JREF och det är bara början!

Kan du verkligen visa att det går att kommunicera med döda har du säkerligen Nobelpris i handen, samt livslång ära och berömmelse. Plus en enorm kundökning! Jag skulle absolut bli stammis!

För jag saknar verkligen folks som dött och skulle ta varje chans jag fick att få träffa dem igen. Om det var på riktigt! Annars får det vara. Och medium fortsätter vara skamlösa cyniska skitstövlar. Oavsett om de tror på sin egen kraft eller ej!

linje b-s.jpg

Mer info:
Christer Sturemarks debattartikel om ämnet!
Uppdrag granskning del 5 av 22
SVT-debatt om ämnet
Tvåbarnsmamman som blev uppringd berättar.

Och om du inte sett Bullshit-avsnittet om att tala med döda:
http://www.youtube.com/watch?v=zb39htpY6dU

Ps. Personerna som ”gästar” min blogg har inte sagt vad som står här och jag har aldrig haft någon kommunikation med dem. Deras framställning här är rent fiktiv.

16 thoughts on “Är det cyniskt att tala med döda?

  1. ”Hejsan” Ingvar heter jag och är 73 år gammal.
    Jag tycker att det okända är ett mycket bra och intressant program att titta på.
    Jag har själv råkat ut för oförklarliga fenomen, bl.a i mitt föräldra hem nere i Småland , där spökade det när jag var liten. Då jag rignde upp och frågade tanten, som äger huset nu. Om där spökar där ännu, så svarade hon, att hon hör dunsar ibland.

    Det jag skall berätta om nu hände faktiskt i ett lastfartyg!

    På sommaren 1962 mönstade jag ombord, såsom motorman i en Lloydare, ALMERIA hette fartyget,
    vilket var byggt här på Lindholmens varv här i Göteborg 1956, vi for med det fartyget, på de västra Medelhavs länderna först Potugarlien, sedan in i Medelhavet till Barcelona, Italienska kusten Frankrike Spanien igen sedan upp till flickorna i Lissabon och Lexioes och sedan Gbg, Östersjön, en mycket
    trevlig fart och mycket flickor i varendan hamn och billigt var det också på den tiden ! 6 veckor tog en rundresa.
    Jag mönstade på här i Gbg, så gick vi direkt ner till Lexioes hamnstaden för Oporto, där blev det ett eller två dygn, när jag varit iland, fått i mej lite dricka och roat mej och känt på flickorna, ja Du vet? Så var det dags att gå ombord igen, vid midnattstiden, man måste ju börja jobba
    kl 07:00, med kannhalning., på Huvudmaskin.
    Då jag lagt mej i kojen och släkt kojlampan, för att somna, så kom det ett stort monster in över kojen, jag riktigt kände hur han flåsade mej i ansiktet, ”Va i helsike” är detta? jag blev ju chockad och tände kojlampan, men då var han borta?
    Släckte igen, och så fort, som jag skall somna , så kom fanskapet igen ( ursäkta uttrycket )
    Så höll det på 2 eller 3 omgångar, det slutade med att jag tog filten och kudden med mej och gick in till motormannan, som bodde i grannhytten Sven Öst och var från Filipstad, frågade om jag fick sova på hans bänk? klockan var väl ett på natten. Han sa lite surt att Du har ju en egen hytt, för fanken? Jag svarade att jag har ett monster där inne, så det går inte. Fan har Du söpet så djäkligt ? svarade han, men somnade snart om så även jag.
    Kl 06:30 kom vathavande motorman och purrade, Fan ligger Du här inne? Varför ligger Du inte i din egen hytt? Jag svarade, som det var, att jag hade ett moster där inne i hytten min.
    Borta i mässen hade alla fått reda på det? det var ju ingen, som trodde på mej? Fick bara till svar att jag druckit för mycket Vin, öl eller Gin och Tonic?
    Det där monstret såg jag i ögonvrån när jag gick från aktern, över däck till midskepps om mornarna, ute till havs, sjövakterna gick och jag hade 4 — 8 vakten, men när jag tittade dit, så var han borta. Maskinisten litade på mej, så han kom inte ner i maskinrummet förrän
    kl 06:00, så jag gick där nere själv, och ofta såg fanskapet borta på framsidan,
    den s.k maöverdurken, jag blir sur och letar efter honom, med min stål borste, som jag använde till att skrubba durkarna med., min tanke var, att är det så jag får syn på det, så dynga jag till honom, med stålborsten, men nej det gick inte? Han var försvunnen.
    Uppe i mässrummet retade dom mej, och sa att ta nu ingen öl, för då kommer montret och tar Dej?
    Det gick ett halvt år, så var det en ny motorman, som var ålänning Erik Sporre hette han. När han hade varit en vecka ombord, så sa han ? Att visst fan spökar det, nere i maskin, jag har flera gånge sett en djäkel på baksidan av huvudmotorn och när jag gick dit, så fanns det ingen där. Oh gud så skönt tyckte jag, att då är man inte ensam, om synerna. jag blev, inte rädd, men visst var det obehagligt ! Och jag blev förbaskad, då jag inte fick sova om nätterna.
    Efter 16 månader, så möstrade Emil Svensson ombord, såsom elektriker. Han var där för andra gången, när han fick höra om mitt monster i min hytt, så talade han om att 1956, då fartyget var nybyggt och gjort sin jungfruresa nere på Medelhavet och kom tillbaka till Göteborg igen, så
    bodde det en stor motorman i min hytt och han var visst uppe ifrån Korpolombolo, ett
    samhälle långt uppe i Niorrland. Efter första resan tillbaka till Göteborg igen, så vart det en söndag, och på söndagsmorron i hamn är det alltid frukost kl 09:30, någon var och banka på hans dörr, och varskodde att det är frukost i mässen, men där var tyst.
    Vid middagstid var det samma sak. kl 13:30, då han inte svarade, så kände de på dörren, han hade låst in sej och nyckeln satt på insidan, de blev nyfikna, och märkte att det var konstigt att han inte svarade,
    tog en skruvmejsel och vred om luftgallret i nedre delen av dörren , och fick se en massa blod
    där inne på durken. De sade till vaktman, som genast ringde efter en ambulans, så fick de bryta upp dörren. Motormannen, från Korpolubola låg där inne på durken, i sitt egna blod han hade låst in sig och skurit av sej pulådrorna, vevat runt med armarna och
    skvätt ner hela hytten.
    Sex år efteråt, så mönstrar jag ombord och bor i samma hytt, som denne motorman bott i innan, det var det monstret, som jag hade i hytten min och, som ställde till djäkelskap för mej.

    Jag tror inte på spöken utan jag vet att det finns .
    Med vänlihg hälsning Ingvar i Gbg.

    1. Halloj Ingvar!

      Tack för en intressant historia! =)
      Vad tror du om ditt monster? Var det monstret som dödade motormannen, eller var det motormannen som spökade i form av monstret? Eller något annat?

      Jag kan egentligen inte argumentera emot en berättelse, då jag inte var med utan det är just din berättelse. Kan inte låta blir att fråga dock, du mötte monstret när du skulle sova i maskinrummet, när lampan var släckt, innan du skulle somna, men monstret försvann så fort du tände lampan? Tycker du inte det låter som inbillning, såhär i efterhand?

      Var i småland fanns det hemsökta huset? Jag bor själv i småland och har varit på spökjakter på några olika hemsökta platser.

      Tack igen för en bra berättelse och kom ihåg att oförklarat inte betyder oförklarligt! =)
      /Arne

      1. Nej Anna. Du dar missuppfattat berättelsen.
        Det var den store motormannen från Korpålumbolo, som tagit sitt egna liv, genom att låsa in sig och sedan skära av sig pulådrorna. 1956
        Det var denne motorman, som gick igen och spökade ombord. Det var 6 år senare, som jag var ombord i Det fartyget. Så här efteråt så har jag läst, att han varit synlig t.o.m uppe på bryggan flera år efteråt, då fartyget blivit sålt, och utflaggat och bytte till namn Viktoria.
        Maskinrummet var ju min arbetsplats, där får man för guds skull inte sova. Eller hur???
        Det är skillnad på hytt och maskinrum.

        Mitt föräldrarhem ligger i Lenhovda.

        Ingvar.

  2. Jaha, han begick självmord. Nu hajar jag. Och så blev han sur för att du sov i motorrummet. =p Klart, där kanske man inte fick sova, även om jag inte ser den skadan med det. Bättre det än att ta självmord där iaf.
    En liten rättelse: Jag heter Arne, inte Anna.
    Ha det bra!
    /Arne

  3. Jag skall försöka hålla mig kort. Vilket inte blir lätt. Ämnet liv efter döden är högst intressant och jag har själv upplevt en del i mitt liv i den vägen. Jag tycker det är aningen synd att man alltför lite låter vetenskapen komma till tals i detta viktiga ämne. Jag skall här anföra en del saker som kan leda till eftertanke.

    Dina och mina atomer har en gång befunnit sig i en sol.
    Kvantfysiken av idag talar om upp till 12 dimensioner.
    Man talar om ett ändlöst antal universum bredvid vårt eget.
    Man talar om att Hitler kan ha vunnit kriget i ett av dem.
    Man säger att själen kan bestå av ett antal elektroner som håller ihop.
    Man säger att i en elektron finns ljus som lagrar minnen.
    Man hävdar att vi inte skulle ha något medvetande om vi inte hade förmågan att minnas. Ett minne som lagras i ett antal sammanlänkade elektroner . Hade vi inte förmågan att minnas vore vi tvingade att lära om på nytt varje dag.
    Elektronerna kan inte förstöras, de finns evigt kvar.
    Man talar som sagt om 12 olika dimensioner, där den högsta dimensionen är vad vi kallar för Gud.
    En elektron kan vara porten till en annan värld.
    Somliga elektron kluster som utgör en själ kan välja eller tvingas att börja om på nytt i en ny människa och har då ibland minnes rester kvar från ett tidigare liv.
    Andra elektron kluster med sitt ljusare innehåll befinner sig på en högre nivå och kan gå till en högre dimensionen omedelbart efter kroppens död, med förmågan kvar att hälsa på ibland.
    Andra elektron kluster befinner sig i en viss förvirring och är väldigt jordbundna, där de spökar omkring.
    Här måste man komma ihåg att tiden för dessa elektroner är något helt annat än det dom vi upplever som tid. Alla vet väl vid detta laget att tiden vi själva upplever i vår tredimensionella värld, där tiden är den fjärde dimensionen inte går lika fort. Beroende på hur fort vi rör oss osv.
    Blundar vi ett tag och öppnar ögonen, så ser vi en helt fantastisk värld omkring oss, där allt en gång svävade omkring i en ofantlig sol. Jorden haven och vi själva. Allt detta är vetenskapligt bevisat och behöver inte ens diskuteras. Är inte detta minst lika fantastisk som en eller många osynliga världar, Världar och dimensioner som somliga av oss uppfattar mycket bättre med våra mera utvecklade elektron kluster än många andra.
    Om vi går in djupare i våra egna elektron kluster, genom exempelvis meditation kan mycket bli uppenbarad. Jag skulle kunna hålla på mycket – mycket längre,men skulle till sist bara vilja uppmana alla som med sina elektron kluster känner på sig (OBS känner) att det finns mer mellan himmel och jord, skall ta sig en närmare blick in i kvantfysiken. Där upphör oftast skitsnacket och allvaret börjar.
    Lägg märke till att det är med matematik som vi har kommit fram till alla, för oss stora upptäckter. Innan de blev upptäckta, fanns de ju redan där. Min gamla mor föddes år 1915 och lever fortfarande. I hennes barndom flög vi omkring i träflygplan med vingar av tyg.
    Under hennes 95 år har våra elektron kluster lyft in oss i elektronernas värld. Något som min biltelefon just nu förkunnar på ett mycket handfast sätt.
    TÄNK TILL försök att få lite ordning på elektronerna.

    Wolf.

    1. Wolf:
      Visst är det svårt att inte hålla med om att man ofta låter vetenskapen komma för lite till tals här. Men… faktum är att vetenskapen inte har något att säga om liv efter döden. Det finns inga ordentliga påståenden kring liv efter döden som kunnat undersökas vetenskapligt, vad jag vet. (vet du?)

      Du pratar mycket om kvantmekanik och gör många, i min mening, ganska långsökta påståenden kring det.

      Visst talar strängteorin om ca 11 dimensioner (26 för bosoner) och visst finns det hypoteser om parallella universum, men när du skriver att elektroner kan vara porten till en annan värld, att en 12e dimension kan vara gud, att en svärm av elektroner kan var en själ… är det något mer är gissningar?

      Kvantmekanik är verkligen intressant, men idag förstår vi oss helt enkelt inte på det bra nog att riktigt använda det till något. När du skriver ”Allt detta är vetenskapligt bevisat och behöver inte ens diskuteras” svarar jag med ett citat från Richard Feynman:

      ”If you think you understand quantum mechanics, you don’t understand quantum mechanics”

      Kvantmekanik är krångligt och intressant, men det bevisar vare sig spöken, gudar, liv efter döden, esp, healing eller något annat ”övernaturligt” påstående. Kanske kommer det leda dit i framtiden…? Jag skulle inte gissa på det, men… man kan väl hoppas?

  4. Hejsan!

    Skulle bara vilja säga att alla vi människor som finns på denna jord ligger på olika plan gällande själslig utvecklingsnivå. Det finns vissa som bara ”vet” att vår energi vandrar vidare efter döden och sedan finns det andra som tror att mänskligheten är universums slutstation samt att vi redan upptäckt allt som går att upptäcka.

    Det sistnämda anser jag vara fullkomligt osannolikt, påståendet är helt enkelt för långsökt.

    Det mest ologiska i den här debatten är det faktum att det INTE skulle finnas ”spöken” kring oss. Att blint påstå ”det vi med säkerhet inte vet, finns inte” är ett enkelt sätt att slippa tänka själv. Påståendet föder dessutom bara trångsynthet och filosofin i sig hämmar ens egen kreativitet.

    Själv har jag sedan barnsben lärt mig att vara kritisk, vilket jag även är med råge. Jag har också redan i tidig ålder insett att det finns fortfarande stora vetenskapliga genombrott som ännu inte skett. Jag är en väldigt kreativ person som inte är rädd för att tänka själv. Det vore alldeles för enkelt att leva sitt liv och tro att allt som inte vetenskapligen upptäckts – inte finns…

    Vad är egentligen mest logiskt?

    1. Hej Mattias!

      Du skriver att vissa ”vet” att det finns ett liv efter detta medan andra ”som tror att mänskligheten är universums slutstation samt att vi redan upptäckt allt som går att upptäcka.” Varken jag eller speciellt många jag känner hör till någon av dessa kategorier. Du målar upp två extrempositioner.

      Det synsättet du själv verkar ta avstånd från tror jag inte att någon i världen känner sig vid:
      att mänskligheten är universums slutstation” vet jag faktiskt inte vad det betyder. Vi är nog ingen station alls för universum utan bara ett litet fenomen som pågår i en liten del. ”att vi redan upptäckt allt som går att upptäcka” vore en löjlig och rent anti-vetenskaplig position att hålla (om vi redan vet allt behövs ingen forskning).

      Påståendet att ”det vi med säkerhet inte vet, finns inte” är samma sak. Jag vet inte någon som har den inställningen.

      Vad ditt argument handlar om är, vad jag förstått, huruvida det finns ett liv efter döden eller ej. Och jag tror vi båda kan vara överens om att argumentet att ”vissa bara vet att vi lever vidare efter döden” är otillräckligt som bevis. Vissa ”bara vet” att vi besöks av utomjordingar, vissa ”bara vet” att jorden är 6000 år gammal, vissa ”bara vet” att spöken inte kan finnas osv. ”Bara vet” är inte tillräckligt.

      Faktum är att ”jag bara vet att…” är den trångsynta hållningen. Att ”bara veta” hämmar öppensinnighet, kreativitet och nyfikenhet.

      Och jag tror vi är överens här. Faktiskt är jag inte riktigt med på vad ditt argument är…? Det känns som om det sammanfattas i ”Det vore alldeles för enkelt att leva sitt liv och tro att allt som inte vetenskapligen upptäckts – inte finns…”.

      Helt sant! Men det har inget med liv efter döden att göra… Frågan är snarare ”Vilka bevis har vi som styrker att vi lever vidare efter döden?” Att allt inte är upptäckt säger ingenting. Allting kommer aldrig vara upptäckt. Det betyder inte att alla idéer är rimliga eftersom vi kanske hittar bevis för dem i framtiden. De allra flesta hypoteser som någonsin gjorts har visat sig vara helt felaktiga.

      Vill vi vara ärliga mot oss själva måste vi fundera på varför vi tror det vi gör och om det är en tillräckligt bra anledning och inte gå i fällan att ”bara veta”. Då fastnar vi i trångsynthet och kan varken ändra oss eller lära oss något nytt.

  5. afbeaver:

    Kanske uttryckte jag mig klumpigt. Tanken var självklart aldrig att använda ”bara vet” som något slags bevis. Tanken var inte heller att dela upp mänsligheten i två extrema kategorier, självklart finns det flera varianter =).

    Med uttrycket ”att mänskligheten är universums slutstation” menar jag universum som en blomstrande kraft där den yttersta skapelsen är mänskligheten. En filosofi att människan är centrum av oändligheten.. det största. (ja, centrum av oändligheten…). Skulle den dumma människan vara den mest framgångsrika skapelsen i universum? Skulle det vara bevis nog att vi lever vidare efter döden bara för att vi är för dumma för något annat?

    Det finns faktiskt väldigt många som egentligen, utan att veta om det, indirekt talar i dessa termer som jag i föregående inlägg framhävt. Precis som du säger så bidrar ”bara vet” med en hämmande effekt på utvecklingen. Med andra ord kan man bara inte säga ”spöken finns inte”.

    Det man kanske bör fråga sig är vad som är mest logiskt rent filosofiskt? Det är nog det närmaste till ”bevis” vi kan få så länge vi lever…

  6. För en tid sedan såg jag ett tyskt vetenskapligt TV program, där man i en tillbakablick visade en man som hade förmågan att sticka en värja genom sin kropp utan att han tog skada. Det kom inte ens en bloddroppe ur såren. Han undersöktes mycket noggrant av läkare – professorer och röntgades. Han kunde utföra samma procedur när som helst. Värjan gick genom de inre organen såsom lungor mm utan att han tog skada. Skulle vilja tillsända ”afbeaver” en kopia, då jag har spelat in hela programmet. Skulle vilja att fler hade tillfälle att titta på detta program. ”Där vetenskapen inte hade och fortfarande inte har en logisk förklaring”
    Mannen själv uttryckte saken med att vem som helst skulle kunna lära sig detta om han behärskade sin andliga kraft.
    ”afbeaver” har min email adress. Jag skickar gärna en kopia! Det finns mer mellan himmel och jord än vad vi är kapabla att känna till. Skulle vara intressant att höra ”afbeavers” bortförklaring tiil detta vetenskapligt undersökta fenomen. Ett fenomen där även professorer slet i sina gråa hår.
    Ett annat välkänt paranormalt fenomen är ju det här med inspelning av anderöster. Ett fenomen som är vetenskapligt undersökt bland annat i England, där man lyckats spela in dessa röster i så kallade Faradey burar av experter i den brittiska armén.

    Burar där all yttre strålning såsom radiovågor osv skärmas av. Trots detta får man in dessa röster.
    En av huvudpersoner beträffande just denna röst forskning är professor ”Senkowski” i Tyskland.

    Kan ”afbeaver” förklara, eller bortförklara, den inspelning som jag med stort nöje skickar honom beträffande mannen med värjan. Ja! då står han till och med över vetenskapen som inte hade någon förklaring.

    1. Halloj igen Wolf!
      Måste säga att ett TV-program inte riktigt kan klassas som bevis för någonting alls, speciellt inte att en kille kan spetsas utan skador.
      När du skriver att vetenskapen inte hade en logisk förklaring betyder det bara att TV-programmet inte visade någon sådan. Det behövs ingen ”bortförklaring”. Att ett TV-program påstår att en kille kan spetsa sig är ingen sååå konstig företeelse.

      Jag funderar över vad du egentligen förespråkar. Du skriver ”Det finns mer mellan himmel och jord än vad vi är kapabla att känna till”, eller ”vetenskapen hade ingen logisk förklaring”. Klart det finns mängder av saker vi inte vet, och klart det finns mängder av fenomen vi inte har en logisk förklaring till! Det är därför vi har vetenskap! Men… jag får uppfattningen att du verkar nöjd med de att säga att vi inte har en logisk förklaring! Och här håller jag inte med alls! Mysterier är till för att utforskas, och vi lär oss mer och mer om vad som finns mellan himmel och jord och långt bortanför dessa små små gränser.

      Om det vore sant att en kille verkligen kan spetsa sig själv borde han för det första vara världskänd och för det andra borde han vara ett otroligt eftertraktat objekt att undersöka för läkare över hela världen! Snarare än att ha gjort ett litet framträdande på ett tyskt TV-program.

      Inspelning av anderöster är ett annat fenomen som är ytterst tvivelaktigt. De inspelningar jag hört har snarare varit brus som man mixtrar med och övertolkar rejält. Länka gärna exempel på bra inspelningar.

      Om du vill skicka en film måste jag dock säga att jag äger ingen VHS-spelare. Kan du skicka den digitalt vore det lättast, annars går DVD bra. Men det bästa är nog om du berättar vad tv-programmet heter, så kanske det går att hitta på youtube eller liknande. Maila mig dock så kan du få min adress.

      1. Hej igen. / 19 02 2012

        Fick först idag se ditt svar. Märkligt, men det har varit mycket som har tagit min tid i anspråk. Om du mejlar mig din adress så skall jag skicka filmen i form av en DVD.

        Jag lovart att du kommer att bli lika förvånad som jag själv. Mannen undersöktes ju rent vetenskapligt till och med röntgades vilket alltsammans framgår i filmen.

  7. Mig veterligen finns inte filmen på You Tube. För det andra tycker jag själv det är mer än konstigt att detta ovan beskrivna inte är mera känt. Själv brukar jag ta fram filmen när jag skall söka få lite luft i de värsta förnekarna. Jag brukar alltid börja med att förklara hur enormt själva livet i sig egentligen är. Med början i en het sol eller stjärna som en gång i tiden har exploderat. Från detta till oss själva är det ju ett enormt (naturligt) under. Att det finns andra dimensioner behöver vi inte ens tveka om. Tänka sig en DVD skiva som ju inte är annat än en bit plast. Men under den blanka ytan finns det en hel värld av liv och rörelse. Detta är ju bara ett försök till liknelse i brist på vetande, som vi kanske inte ens är mogna för. Somliga mediala människor har kanske förmågan att glutta lite på förlåten. Sen tror jag personligen att en personlig stark upplevelse är inkörsporten till detta andra. Jag kan ju peka på vetenskapsmän som är helt övertygade om att det finns ett liv efter detta. Något de har kommit fram till genom sin forskning inom kvantfysiken. Det måste nog till personliga upplevelser för att man själv skall kunna acceptera det här. Hör av dig med din adress.

Kommentera

