Jag ritar Muhammed!

Skrev om detta i förra inlägget.

Det här är ett hastigt inlägg. Skyndar mig att publicera min Muhammed-bild.

linje b-s.jpg

Varför bryr vi oss? Varför spelar det här roll? Vad är meningen med att provocera så här?

Skärmavbild 2010-05-19 kl. 23.02.52.png

Skärmavbild 2010-05-19 kl. 23.02.35.png

”Everybody Draw Muhammed Day”! Det som startade som en fånig Facebook-grupp har fått relativt stort genomslag. Att rita bilder på Islams profet är tydligen mycket känsligt, av någon anledning… eller? Av någon anledning var det ingen stor fara 2001 när South Park visade Muhammed som superhjälte i avsnittet Super Best Friends!

super-best-friends.jpg

Nej, det var ingen som reagerade på att Islams profet var en karaktär ett South Park avsnitt då. Inte förrän han fick en bomb på huvudet i en dansk tidning var det förfärligt, då det förknippade islam med terrorism (vilket vissa muslimer försökte motbevisa med mordhot, smartskallarna).

Jaja… hinner inte skriva så mycket nu… sen kväll och tidig morgon imorgon. Men… Idag är det dagen, den 20e maj, det är ”Everybody Draw Muhamed Day”. Men kom ihåg muslimernas svar – det även är ”Honour the prophet Muhammed Day”. Muslimer skulle idag länga upp massor av YouTube-videos där de hedrar sin profet! Har inte hunnit kolla på någon, men det är ett perfekt svar tycker jag.

Men varför provocera överhuvudtaget? Är det inte onödigt? Vad för effekt tror ni att det ska ha?

Det kommer nog inte ha någon effekt alls nu, förutom att uppröra  både vissa muslimer och icke-muslimer, och ge oss en massa Muhammed bilder att skratta åt. Men i längden så måste vi börja rita Muhammed-bilder om vi vill att det ska vara okej. Det finns ett tabu emot att rita av Muhammed, och vill vi göra oss av med ett tabu måste det brytas.

Mängder av Muhammed bilder har dykt upp idag, många anspelar på terrorism eller pedofili. Och jag måste väl också göra min del. Så… här kommer min förfärliga hädelse emot Islam! Jag avbildar profeten Muhammed såhär:

profeten

Det var väl inte så farligt…?

Japp, jag passar på att fira ”Honor the prophet day” samtidigt! De båda dagarna utesluter inte varandra! Att avbilda är inte att förnedra, eller ens att kritisera! Testa att rita Muhammed du också, det är rätt skoj och fullständigt ofarligt!

Vill du att det ska vara tabu emot att rita Muhammed-bilder? I  så fall ska du inte rita av Muhammed. Men vill vi upphäva tabut måste vi bryta mot det – annars ändrar det sig aldrig.

Måste sova nu och orkar kan inte skriva mer just nu. 

linje b-s.jpg

ps. ja, jag går mjukis-vägen idag… gonatt!

Kommentera

