Att bedöma sin egen intelligens!

”En dåre tror han vet allt! Den vise vet att han inget vet!” Typ ett citat från Sokrates. Det lyfter fram en intressant poäng kring intelligens – det krävs intelligens för att bedömma intelligens. Hur vet du om du egentligen är smart eller korkad?

Jag har inte varit så produktiv i mitt skrivande på den sista tiden. Och jag tänker inte be om ursäkt för det. Men jag vill ändå börja publicera lite inlägg här igen, även om jag inte riktigt har tid. Så vad gör jag? … jag snor material så klart!

Här är en video av den fenomenale TheraminTrees som berör vad som inom psykologin kallas Dunning-Kreuger effekten. Det handlar om vad som får oss att tro att vi är mer kompetenta än andra, även om fallet är tvärt om. Riktigt intressant, men jag berättar inte mer än vad som behövs. Han får sköta beskrivningen själv:

Jag antar att det viktigaste att ta med sig är… om du anser att du är smartare än alla omkring dig – kan det faktiskt vara du som är inkompetent.

Kommentera

