Den största konspirationen i världen!

Du har blivit lurad!

Du har blivit lurad! Alla ljuger mot dig! Hela världen är översvämmad av auktoritetsfigurer som spelar med i samma spel. Filmer, musik, böcker… till och med dina föräldrar och äldre syskon är med på komplotten! De luras varje år. Men sanningen finns där för den som är klarsynt nog att se igenom hela världens lögn. Han finns inte egentligen! Har aldrig funnits! Tomten är en konspiration!

Det är intressant med tomten. När man annars är mån om att tala sanning och vara ärlig mot sina barn finns det ett undantag. Vi går in hårt för att lura våra barn att tro att en fet man i skägg kommer och delar ut presenter om du varit snäll…   är det okej? Rubbar det barnens världsbild?

När jag var liten… asså… jag har ganska många minnen från när jag var liten. Men jag kan aldrig minnas att jag trodde på tomten. Ett av mina tidigaste minnen från tomten är när släkten var hemma hos mormor och morfar en jul. Tomten kom och knackade på efter Kalle Anka, som vanligt. Tomten hälsade och jag sa genast ”Hej morfar” till tomten. Jag kände igen honom på rösten.

Men vet inte när jag slutade tro på tomten. Misstänker att jag inte listade ut det själv. Min pappa är sämst i världen på att hålla hemligheter, och jag gissar att det var han som spoilade hemligheten.

Men är det rätt att ljuga för barn om tomten? Tomten är som ett practical joke vi spelar med våra barn, och våra yngre syskon. Och jag tycker faktiskt om det. Det är som en läxa i kritiskt tänkande. Någon gång förr eller senare inser barn att det är en lögn, antingen genom att känna igen vem som är tomte, eller inse att konceptet med tomten det är orimligt. Och kanske kommer ihåg det nästa gång någon kommer med fantastiska magiska påståenden. Jag har inget emot att tillfälligt lura barn i just detta fallet.

Om du är snäll ger tomten dig presenter. Om du inte är snäll får du…    ja… det sägs kanske inte så noga längre. Alla får paket. Men den som ser genom etablissemangets lögner inser att din önskelista hamnar hos dina föräldrar och att tomten bär lösskägg! Tomten är den största konspirationen i världen! Min favorit-konspiration!

linje-r-s.jpg

santa-jesus.jpeg

”Learn what you can from the beast you defeat! You’ll neef it for some of the people you meet!”
– Voltaire (musikern)

Kommentera

