Ny Generation hade kunnat vara asbra om…

Jag minns när den kristna skolföreningen ”Ny Generation” startades. Det var 8 år sedan. Jag gick på gymnasiet. Den kristna skolföreningen som fanns tidigare kallad CIA (christians in action) bytte namn till Ny generation. Själv brydde jag mig inte om dem ett smack. Nu läser jag om dem i Expressen:

Skärmavbild 2011-01-08 kl. 12.04.45.png

Det har tydligen gått bra för Ny Generation. Över 10 000 medlemmar och massor av pengar i stadsbidrag. En ”nykonservativ” våg bland unga? Tydligen har även Sveriges Radio gjort ett repportage om Ny Generation och visar precis som artikeln i Expressen en föga smickrande bild av skolorganisationen. Ny generation beskrivs som fanatisk, missionerande, indoktrinerande och som om de ställer orimliga krav på ungdomar som ska sprida kristen tro i skolan.

Är det en rimlig bild av Ny Generation? Jag har ingen aning, antagligen kan deras entusiastiska budskap upplevas som fanatiskt och visst sysslar de med missionering i meningen att sprida sin religion. I en nu borttagen youtube-video säger Joakim Lundqvist, medlem i Livets Ord och grundare till Ny Generation, såhär:

Videoklipp med Joakim Lundquist.jpeg
”– Får man höra om Jesus när man är 14, 15, 16, 17, 18 år, då hinner ju Guds ord ligga där och gro mycket längre, än om man för första gången skulle få höra det när man är 50, 60, 70 år. Det är också en fantastisk anledning till att skolorna är så viktiga.” (källa: SR artikeln)

Sant. Det låter faktiskt i mina öron lite som en fanatisk, missionerande och indoktrinerande organisation. Och de får massor av pengar från ungdomsstyrelsen. Men det är inte allt… det är inte vad som stör mig mest…. det jag irriterar mig mest på är att de faktiskt gör bra saker!

Ny Generation bjuder på semlor, kanelbullar, arbetar emot mobbning och utanförskap, ordnar konserter, ”kram-rutor” mm. De gör massor av saker som en bra skolorganisation gör! På sätt och vis GILLAR jag Ny Generation! Jag tror de gör ett bra jobb! Men… de har ett baggage…

Jag hade velat att det fanns en skolorganisation som Ny Generation utan religiöst inslag. Utan kristet budskap. Utan tro på något som är omöjligt att tro, utan anklagelser om synd, utan hot om straff efter döden för de som gör fel, utan nedvärderande syn på homosexuella, utan lydnad under en allsmäktig gud som man aldrig riktigt vet vad han vill eftersom han inte säger något men som du ändå ska be till, utan krav på att sprida en löjlig tro… bara… bara de bra bitarna. Bara gemenskap, glädje, semlor och bra socialt arbete!

Alla bra saker Ny Generation gör är rent sekulära aktiviteter. Det gäller även kyrkor och församlingar överlag. Det är som om de har en bra idé om hur vi ska leva och bete oss mot varandra men de har en stor slemhög fastkletad runt ena benet som de måste dra med sig vart de än går. De gör massor av bra saker, men den där slemhögen ska också vara med hela tiden och förstör allting lite grann. Men de vägrar erkänna att slemhögen är en belastning utan påstår att den är orsaken till allt som blir bra, men inte kan skyllas på om något går fel. Utan den hade Ny Generation bara varit en bra ungdomsorganisation som gjort ett bra arbete på skolorna.

Kommentera

