Dags att prata Sverigedemokraterna

Skärmavbild 2011 04 16 kl 22 14 51

Såg den här löpsedeln i veckan. Sverigedemokraterna är uppe i över 8%. På allvar? Ja, enligt undersökningsföretaget Yougov är de Sveriges fjärde största parti. Vad hände? De var ett litet fånigt enfrågeparti som bara missnöjesröstare eller rasister röstade på för bara några år sedan. Kanske inte så förvånande ändå, trenden är väl ganska tydlig. Högerpopulistiska partier växer fram överallt verkar det som. I Finland ser vi ”Sannfinländarna”, i Sverige ser vi Sverigedemokraterna och i resten av Europa ser vi liknande partier som jag inte vet vad de heter.

Måste säga att när vi pratar politik så vet jag förhållandevis lite och har antagligen fel. Men jag har funderat lite på det här och skriver ändå.

Jag skulle aldrig försvara Sverigedemokraterna. Jag ogillar Sverigedemokraterna lika mycket som du, eller så kan man kanske inte skriva längre, jag ogillar Sverigedemokraterna lika mycket som 92% av Sveriges befolkning. Uppskattningsvis.

SD kom in i riksdagen i höstas med god marginal och har tydligen ökat i stöd sedan dess. Hittills har de ignorerats flitigt och samtliga andra riksdagspartier har aktivt tagit avstånd från dem och vägrar samarbeta med dem om någonting. Men hur länge går det? SD vinner ju ökat folkligt stöd och kommer antagligen nästa val vara alldeles för stora för att ignorera i riksdagen.

Hur gick det till? Vi som var emot Sverigedemokraterna, gjorde vi något fel? Kunde vi ha gjort något annorlunda? Vad var vår strategi egentligen? Jo… vi kallade Sverigedemokraterna för rasister regelbundet. Ganska ofta faktiskt. Media kallade dem för rasister, andra politiker kallade dem för rasister, vi alla kallade SD för rasister, ibland kallade vi dem även för nazister och jämförde dem med Hitler och nazi-tyskland. Vad mer kunde vi ha gjort? Om inte det gamla ”jämför-din-moståndade-med-Hitler-knepet” fungerar, vad ska vi då göra?

Grejen är att Sverigedemokraterna inte själva kallar sig för rasister eller nazister. Eftersom de inte är det. SD är ett nationaliskt parti som är emot invandring. Och där har de tappat min röst för länge sen. Men vi kan inte beskylla dem för att vara rasister när de själva säger sig vara emot rasism. Att tilldela någon en åsikt och sen argumentera emot den är ett billigt debatt-knep och – de som funderar på att rösta på Sverigedemokraterna ser igenom det! Ska vi bemöta SD måste vi bemöta den politik de verkligen förespråkar.

Och kom ihåg att jag inte försvarar Sverigedemokraterna. Jag vill inte heller se dem i riksdagen, men inse dock att deras ökade stöd inte nödvändigtvis innebär en nazi-appokalyps.  Och inse att det inte lönar sig att kalla dem rasister.

Skärmavbild 2011 04 16 kl 22 19 52

Medan vi alla försvarade oss mot en halmgubbe smög de riktiga Sverigedemokraterna in i riksdagen.

linje b-s.jpg

http://www.metro.se/nyheter/sd-fjarde-storsta-parti-i-sverige/EVHkdl!cKfgTcUBF7iy/

One thought on “Dags att prata Sverigedemokraterna

  1. jag tror att sd kommer att vara det ledande partiet i nästa val. jag kommr att rösta på dem till 100% den regering vi har nu är inte mycket att hänga i julgranen och inga andra partier heller,, det är ett enda långt skitsnack om miljön hela tiden, vilket inte stämmer heller, dax för förändring och helst ut ur eu, vilket kostar oss flera miljarder varje år, lägg de pengarna på arbeten istället så att vi alla får ett bättre liv i sverige… man kan hoppas på att sd verkligen också är det nya arbetarpartiet som de säger sig vara, jag tror på dem, jag tror att fler och fler inser detta, vi behöver en förändring i sverige
    och den står sd för, vi behöver ej flera invandrare, vi har inte ens jobb till oss själva, tänk lite gott folk, tycker ni verkligen att vi har det bra idag i sverige?

Kommentera

