Ge mig nu – Googles självkörande bil!

Köra bil suger!

Visst är bilar en bra grej, men jag gillar verkligen inte att köra bil. Mina föräldrar fick tjata ut mig när jag skulle börja övningsköra, och även om det var intressant de första gångerna tröttnade jag ganska snart och bestämde mig för att jag inte gillade bilkörning alls. Och sen dess har det bara blivit sämre. Att köra bil långa sträckor är värst eftersom det är tid jag kunnat spendera så mycket bättre, t.ex. sova, äta, läsa, spela spel, skriva, jobba eller andra saker som fungerar utmärkt på ett tåg, men blir en trafikfara om du gör det när du kör bil. Jag längtar tills den här bilen kommer ut! Längtar som attan!

Google car

Det verkar finnas få saker Google inte kan göra med algoritmer (med möjligt undantag för sociala nätverk) och i det här fallet har de något som inte kan komma ut fort nog! Detta är en självkörande bil, dvs. det styrs av en artificiell intelligens som navigerar dit du vill via Googles kartsystem, några kameror, och sensorer som känner av omgivningen.

Och visst känns idén känns osäker, dvs. att ha en dator som kör bilen istället för en människa, men med tanke på människornas bilstatistik kan Googles bilar med en hyfsad mjukvara knappt vara mycket sämre. En dator blir aldrig trött, aldrig distraherad, aldrig stressad och tycker framför allt inte att bildkörning är långtråkigt. Google-bilarna har faktiskt testats i trafiken ett bra tag nu och har klart bättre statistik än sina mänskliga medtrafikanter. Google har haft bilarna ute i trafiken med en passiv ”förare” bakom ratten (eftersom lagen kräver det) som varit beredd att rycka in om något skulle gå fel. Bilarna har sammanlagt kört över 1000 miles utan mänskliga ingrepp och 140 000 miles med få mänskliga ingrepp. Och bilarna har en helt fläckfri statistik utan några olyckor. Eller ja… en olycka. Nån puckad människa körde in i en av bilarna bakifrån när den stannat vid ett rödljus.

Den här tekniken öppnar ännu fler möjligheter. Tänk dig att t.ex. kunna kalla på din bil via din telefon och be den komma och hämta dig var du en är. Det här är seriöst något jag längtar efter, äntligen kommer jag kunna resa med bil långa sträckor utan att behöva bekymra mig ett smack om vart vägen pekar eller vad andra bilar gör. Och det stör mig att jag inte kommer få någon inom den närmaste tiden!

Tack till Google för att de ligger i framkant med en teknik som borde funnits för flera år sedan, men snabba er! Ge mig nu!

linje b-s.jpg

Här är ett exempel på en Google-bil i trafiken. Det sitter en förare bakom ratten, men gör inget.

Länkar:
http://www.nytimes.com/2010/10/10/science/10google.html?_r=1
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car#cite_note-NYT2010-0
http://www.smartplanet.com/technology/blog/thinking-tech/googles-self-driving-car/5445/
http://googleblog.blogspot.com/2010/10/what-were-driving-at.html

Kommentera

