Om Frälsningsarmén, Kalla Fakta, homosexualitet och sånt!

Från Expressen om Kalla Faktas reportage:

Skärmavbild 2011 05 09 kl 22 20 19

linje b-s.jpg

Det här blir ett kort inlägg, jag ska föra fram min poäng så snabbt jag kan. Kalla Fakta har gjort ett reportage om Frälsningsarmén som inte varit speciellt smickrande. Frälsis avvisar nämligen homosexuella från att bli frälsningssoldater och anser att homosexualitet är fel.

Frälsningsarmén är missnöjd med reportaget och svarar här. Deras missnöje handlar mest om att reportaget fokuserade nästan enbart på homosexualitet och att Frälsningsarmén framställs som om de stänger ute homosexuella helt, och inte bara från möjligheten att bli frälsningssoldater.

Jag tycker att… det är ju klart att Kalla Fakta fokuserar på homosexualitetsfrågan. De riktar självklart in sig på den frågan som kommer vara kontroversiell. Att Frälsis jobbar med hjälpverksamhet är inget kontroversiellt avslöjande.

Frågan är ju om homosexualitetsfrågan är ett kontroversiellt avslöjande. Jag tycker ett klart ”Nej”! Det är inget nytt! Kalla Fakta spenderar månader på att producera ett reportage om Frälsningsarmén och deras slutsats är att de är emot homosexualitet?! Det är ingen nyhet, det behövs inget journalistiskt grävande för att komma fram till det, det räcker med att gå fram och fråga dem!

Flera trossamfund som är emot homosexualitet, och lär ut att det är fel även till barn, får statligt stöd precis som Frälsis. Kalla Fakta visar upp en hel del otrevligheter, men det är inget nytt och inget direkt avslöjande.

linje b-s.jpg

Anders Hesselbom från Skeptikerpodden Twittrade om saken och jag måste bara svara på det!

Skärmavbild 2011 05 09 kl 22 50 55

Och även om det ringer sant, visst måste du vara xenofobisk och hatisk för att hitta på en xenofobisk och hatisk gud, så stämmer citatet inte in på någon kristen jag känner. Måste svara på det uttalandet med min egen tolkning av situationen. Den kristna guden härstammar från en xenofobisk och hatisk kultur (och är därför detamma), men har tappat en liten gnutta xenofobi och hat i varje generation som gått. De flesta kristna jag känner tror på kristendom eftersom de trivs i en troende grupp och försöker febrilt ignorera att deras gud är xenofobisk och hatisk. Det gör dock att dessa personer tvingas uttala sig xenofobisk och hatiskt ibland när frågan kommer upp.

Det finns mängder med personer, religiösa och icke-religiösa, som är xenofobiska och hatiska! Men när vanliga, trevliga, ohatiska personer uttalar sig xenofobiskt och hatiskt är definitivt religion inblandat!

…and it breaks my heart…

linje b-s.jpg

En av Frälsningsarméns kårledare uttalar sig:

”Frälsningsarméns grundposition är att homosexuellt sex är en synd. En man ska inte ligga med en man så som han ligger med en kvinna.”

Och här fnittrar vi som är lite bekanta med Bibeln till. Kårledaren citerar 3e moseboken som källa till sin opposition mot homosexualitet. Kanon, för om 3e moseboken är en rimlig källa till regler frälsningsarmén bör leva efter så… låt oss se efter vad 3e moseboken mer säger:

1:9 – Gud gillar doften av blod.
12:1-8 – Flickor är dubbelt så ”orena” som pojkar.
20:9 – Olydiga barn skall dödas.
20:10 – Äktenskapsbrott ska straffas med döden.
20:11 – Om man har sex med sin fars hustru skall båda straffas med döden.
20:12-16 – Fler lagar om vem som ska dö. Inklusive homosexuella.
21:9 – Om dottern till en präst horar, skall hon brännas på bål.
21:16-23 – Ingen handikappad får närma sig guds altare.

Detta är bara ett litet urval, det här är en av de mest vedervärdiga texter du kan föreställa dig. Jag mår seriöst dåligt när jag föreställer mig den sjuka hjärnan som skrivit texten. Och att en kårledare på Frälsis refererar till 3e moseboken för att berätta varför homosexualitet är synd är skrattretande i bästa fall!

linje b-s.jpg

Jag tycker så klart att det är bra att Kalla Fakta lyfter fram det vi redan visste. Även om det inte är nyheter och det kanske räckt att prata med en representant för frälsis för att få veta samma sak. Faktum är att frälsis i mina ögon inte gjort något fel! Japp! Idag stödjer jag frälsis!

Jag är helt för att kyrkor är så konservativa som möjligt och tycker det är helt rimligt att kyrkor t.ex. vägrar viga homosexuella par. Jag är emot att kyrkor blir mer ”politiskt korrekta”. Ju mer konservativt kyrkor beter sig desto mer visar de var deras tro egentligen kommer ifrån. Och varje gång kyrkor profilerar sig emot t.ex. homosexualitet skyndar det på avkristningen av samhället. Om kyrkor inte anpassat sig efter tidens normer och säppt gamla idéer hade de blivit utskrattade för länge sen. Och det är väl dags för det snart. Så var glad då religion profilerar sig emot homosexualitet, mot sex före äktenskap, mot vetenskap, mot humanistiska värderingar för det skyndar bara på deras avgång.

NewImage
Frälsis, och många andra kyrkor, gör massa bra saker. Massor! Det stör mig att de måste vara religiösa också…

linje b-s.jpg

Länkar:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.621080-fralsningsbon-mot-homosexualitet
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bristande-respekt-for-ett-religiost-samfund_6150645.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12995647.ab
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=259713

One thought on “Om Frälsningsarmén, Kalla Fakta, homosexualitet och sånt!

  1. Sverige ger palestinska myndigheten 1,37 miljarder av svenska staten under en tvåårsperiod, fastän man förbjuder homosexualitet. Kanske dags att kräva ett stopp för det också?

Kommentera

