Om nätmobbning, VoF och ”Terry Evans Vänner”

Så! Tänkte skriva nånting igen! Det var ju ganska länge sen sist, och antagligen har världen förändrats totalt sen jag sist såg mig omkring. Såå…. jag tog mig en titt runt på internet och hittade en ny nyhetsportal (den e ny för mig), kallad Newsvoice. Något av vad vi skulle kunna kalla en ”alternativ” nyhetsportal. Så jag klickade runt lite och såg något av ett mönster. Något som skiljer Newsvoice från andra nyhetsportaler. Newsvoice har, om vi jämför med andra nyhetssidor, ett oproportionerligt stort antal artiklar som handlar om just föreningen ”Vetenskap och Folkbildning” (VoF). … intressant. En sökning på Newsvoice med sökordet ”vof” ger sex sidor fulla med artiklar om VoF, medan samma sökning på DN.se eller SVD.se bara ger några få enskilda träffar. Newsvoice måste verkligen gilla att skriva om VoF. Hmmm… undrar vad de skriver för nånting? De kanske är något av en VoF-fanclub?

Låt oss titta på vad de skriver. Här är några rubriker:


Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 14 01
Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 10 59
Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 14 10
Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 11 20
Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 14 29

Intressant. Det är ganska många… så att säga negativt vinklade… artiklar. Bara negativt vinklade faktiskt. Newsvoice har till och med, precis som VoF, börjat dela ut utmärkelsen som årets förvillare. Du kan aldrig gissa vem som fick priset?

Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 08 56

Yepp! Så klart går priset till Vetenskap och Folkbildning själva! Haha, där fick de! Nu vet de allt hur det känns att bli kallad förvillare. Motiveringen består av flera punkter, men mycket kan sammanfattas till att VoF är en dum mobbarförening som är elaka mot folk som tror saker som VoF inte tror på.

De verkar verkligen gilla att skriva om VoF. Här är en ganska bisarr rubrik.

Skärmavbild 2012 02 19 kl 02 11 08

De skriver om att VoF funderat på att byta logga? Vad är det här? De tycks bevaka VoF på samma sätt som skvallertidningarna hänger över kungafamiljen! Är VoF verkligen så intressanta?

Kontentan av vad Newsvoice skriver om VoF är enkel att sammanfatta. VoF är en dålig och antivetenskaplig förening som mobbar sina meningsmotståndare. Asså… jag måste säga att jag själv, som medlem i VoF, inte riktigt känner igen den här bilden som ges. VoF har föreläsningar, workshops, caféträffar, pubkvällar, kanske delar ut några foldrar på stan ibland, men att anordna en mobbingcampanj har jag faktiskt aldrig varit med om. Menmen… det kanske bara är något jag missat.

Jag kanske skulle ta och läsa en artikel lite närmare. Här är den senaste artikeln om VoF, som också angriper förbundet humanisterna på samma sätt. Få se nu… rubriken är…

Skärmavbild 2012 02 20 kl 01 44 41

En VoF-kritisk artikel skriven av Börje Peratt. En snabb wikipedia-sökning visar honom som en ganska okänd TV-producent, regissör, pedagog och journalist född 1949. Han har bland annat gjort filmer, studerat psykologi och pedagogik och varit aktiv inom Riksidrottsförbundet och drivit kampanjen ”a non smoking generation” i Sverige. Jag tror jag gillar Börje Peratt. Han verkar vara en väldigt vettig person överlag. På allvar, om detta var allt jag visste om Peratt skulle jag tycka han verkade bra. Idag är han också skribent på Newsvoice. Kanske har han någon vettig kritik att komma med? Få se nu. Vad skriver han i sin artikel? Jo… han skriver…

För ett drygt år sedan upptäckte jag en västerländsk organisation som har till mål att ta över och placera människan i en mental, fysisk och social tvångströja med antihumanismen tryckt i pannan.

En ond organisation som vill placera människan i en fysisk och social tvångströja med antihumanismen tryckt i pannan? Undrar vilka han syftar på…

Först såg jag den som en harmlös sekt men sedan fann jag att den orsakat svåra skador för människor och karriärer och även har ett avgörande inflytande på viktiga delar av samhällets stöttepelare såsom vetenskap och andlighet…

En sekt… som orsakat svåra skador för människor och karriärer, och har ett avgörande inflytande på viktiga delar av samhället… jaha…

Nu har Harry Martinsonpriset delats ut till en av dessa värsta sortens huliganer och denna surrealistiska bild måste accepteras. Men man måste inte acceptera en fortsättning och lägga sig platt för denna ångvält.

Japp! Han talar om VoF! Den värsta sortens hulliganer!

Det är som att stå på en skolgård och se mobbarna ta över hela skolan. Eller se hur huliganerna tar över idrotten och hur de kränker och förföljer alla andra. När jag upptäckte detta som ett samhällets genomsyrande gift kunde jag inte tiga still.

Jätteintressant. Men… vad gör VoF som är så förfärligt? Jag ser inte alls något sånt här. Ge något exempel kanske? Få se… här är ett konkret exempel på hur VoF beter sig illa.

Vetenskap och Folkbildning och deras systerorganisation Humanisterna, visade sig ha ett ursprung i en Internationell Humanistunion som var de som kapade begreppet och som sedan internationellt spred sin antihumanistiska strategi. Man har lyckats besätta viktiga positioner på högskolor och institutioner och även tagit sig in på medier inte minst Sveriges Public Service (SVT och Sveriges Radio). Internationellt har man styrt WHO in i skamvrån via en direkt scam som låg bakom den påstådda svininfluensanpandemin i syfte att göra miljardvinster på ett ofullständigt vaccin.

Vad?!?! VoF och Humanisterna har varit med och infiltrerat Svenska medier och styrt WHO? De har fabricerat en svininfluensa och gjort miljardvinster på ett fejkat vaccin?! När gjorde dom det??! Och varför fick inte jag vara med!

Man besätter flera internationella organisationer och har ett mer eller mindre intimt samarbetet med strategiska bolag inom läkemedelsindustrin och det gäller även livsmedelsbranschen.
Sannolikt sprider sig tentaklerna in på många andra företag, myndigheter och organisationer.

Och de konspirerar ihop med läkemedel- och livsmedelsbranchen också!! Och myndigheter och organisationer!! Och de har inte ens berättat för mig! nedrans mobbare…

Konsekvensen av detta är att antihumanismen har en struktur och en organiserad grund för en verksamhet som riktar sig mot samhället, miljön och människan.

Anti-humanism är vad Börje Peratt kallar det. Det där som VoF och förbundet Humanisterna håller på med. Antihumanism… vad menar han egentligen med det?

Det som kännetecknar antihumanismen är att man medvetet har upprättat egna regler och sedan avkräver andra att de ska följa order. De har också upprättat koder för hur man ska hantera dem man bekämpar och använder rena handböcker för denna slags lögnaktiga retorik.

De upprättar egna regler och kräver att andra ska följa order? Seriöst?! Han kan inte mena allvar!! Det låter nästan som om Peratt förväxlat VoF med nån ond diktatur.

Berlinmuren föll därför att människor fått nog av förtrycket.

……………………………….!

Samma sak gäller Jasminrevolutionerna kring norra Afrika och i mellanöstern.

Det är inte rättvist! Jag försöker verkligen ta dig på allvar Börje, jag försöker verkligen, men du gör det så svårt för mig!!!!

Börje Peratt, Torbjörn Sasserson (redaktör på Newsvoice) och de andra verkar verkligen tro att VoF är något mer än en skeptikerförening som inte tror på samma saker som de gör, och som verkar för att sprida sin världsbild, precis som de gör, och att de har medlemmar som ibland uttrycker sig starkt på internet, precis som de gör. De verkar på allvar se VoF som en ond konspiratorisk rörelse som, tillsammans med andra liknande organisationer styr västvärlden genom att influera politik, vetenskap, media och utbildning med järnhand! … och samtidigt sysslar med något så lamt som nätmobbning!??!

Och angående mobbning. Vad handlar det där om egentligen? Jo… som jag förstått det rör det sig om dels att medlemmar ibland använder en taskig ton när de uttrycker sig på internetforum. Vilket förståss kan vara dumt. Jag har letat lite efter konkreta exempel på när VoF sysslar med mobbning, och har ett exempel här. Från Börje Peratts blogg. Det här är ganska taskigt. Här kommer det. Håll i er.

Terry Evans tillhör dem som nu utsätts för Vofs förföljelse.

……
Man går in på Terry Evans Vänner på Facebook och några visar där upp ett allt annat än vänligt ansikte. Snarare en fientlig attack.

……
Fler personer går in och saboterar sidan. Dessa figurer påhejas av Per Edman arketypen för självgodhetens ansikte (Tv i collaget) som anklagar Evans för att vara bedragare.

Ja… okej. Det stämmer. Några från VoF har gått in på mediumet Terry Evans facebooksida och skrivit kritiska kommentarer, bland annat länkat youtube-klipp som visar hur cold-reading fungerar. Vilket tydligen inte var okej på den sidan så kommentarerna har blivit bortplockade och de som kommenterat kritiskt blivit portade. Peratt skriver vidare:

Dessa åsiktsförföljare respekterar inte att mänskliga rättigheterna erbjuder oss alla att tänka tycka, tro, samlas och delge varandra vår upplevelser utan att någon får hindra oss. Frågan är hur länge svenskarna ska acceptera deras förtryck.

Nej, det är inte förtryck, inte brott mot mänskliga rättigheter! Några VoF-medlemmar gick in och kommenterade kritiskt på nån facebook-sida, jämför inte detta med åsiktsförföljande, vilket finns på riktigt i vissa länder och är något förfärligt. Det här är bara löjligt. Några personer gick in på Terry Evans facebooksida och använde sin yttrandefrihet, vilket moderatorn på sidan inte gillade och kickade personerna. Sen dess har… sidan varit i fred. Och diskussionerna har gått vidare på VoFs eget forum… Är det här verkligen ett exempel på åsiktsförföljelse?!? Är det ens mobbning?! Nej för sjutton! Det är knappt ens ohyfsat!

Sen… en sak angående nätförföljelse… historien om Terry Evans facebooksida fortsätter mycket märkligt. Börje Peratt har efteråt hängt ut några av dem som kommenterat på sin blogg, med personuppgifter och kallat dem anti-humanister och … jaja… ni vet… samma trams som ovan. Bland annat innehavaren av bloggen Kritiska Nyheter hängdes även ut med uppgifter om arbetsgivaren och Börje Peratt kontaktade även denna och frågade huruvida hans beteende var okej(!!). Läs bloggens inlägg om detta, det är helt galet! Hur fasen har de mage att gnälla nätmobbning när Börje själv håller på med sådant här!?

Några talande kommentarer från facebooksidan:
Skärmavbild 2012 02 20 kl 21 42 15
Skärmavbild 2012 02 20 kl 21 42 22
Skärmavbild 2012 02 20 kl 21 42 56
Skärmavbild 2012 02 20 kl 21 39 53
WTF!?! Vem var pratade om att man inte skulle syssla med mobbning och förföljelse nu igen!?!

Asså… det här håller inte. Dags att prata klarspråk.

Börje Peratt, Torbjörn Sassersson, ni andra på Newsvoice, VoF kanske inte är överens med er världsbild. VoF är era meningsmotståndare, tveklöst. VoF tycker att ni har fel, precis som ni tillbaka anser att VoF har fel.

Varje år utser Vetenskap och Folkbildning utmärkelserna ”årets folkbildare” och ”årets förvillare” syftet är, antar jag, att väcka debatt och göra ett ställningstagande. Antagligen av samma anledning som ni på Newsvoice delar ut ert förvillarpris.

I grunden är vi nog ganska lika. Vi bryr oss, precis som ni, om att saker ska gå rätt till och blir upprörda om någon gör fel eller luras. Men vi har olika idéer vi accepterat som sanning och därför krockar vår världsbild ibland. Det gör mig illamående att se någon sjukt jälva hemsk människa har mage ta betalt för att låtsas prata med en sörjande familjs avlidna barn. Antagligen på samma sätt som ni blir sura av att se oss skeptiker kalla en suverän behandling som homeopati för bedrägeri.

Men inse att ingen av oss kränker den andres mänskliga rättigheter. Inte det minsta! Vi använder våra egna! Vi säger ”Nej ni har fel, så här är det!” . Ni svarar med ett ”Neeej! Så här är det! Ni har fel!”. Vi säger ”OMG! Ni har jättefel!” och ni svarar med ”Inte! Ni har mest fel i hela världen!!!”. På så vis kan vi ha en intelligent diskussion och finna samförstånd.

Varken VoF eller Humanisterna vill inte på något sätt förbjuda folk från att tro vad de vill! Precis som ni inte vill tvinga folk att tro något! Vi säger båda vad vi tror är rätt! Vi är ärliga med varandra och säger sanningen precis som vi ser den! Och på så vis kan vi lära oss saker av varandra!

NewImage

Jag har dock på allvar svårt att ta Newsvoice seriöst. Det känns lite som om jag tar en troll-artikel på alldeles för stor allvar. Jag menar… hela grejen med VoF styr läkemedelsindustrin och de förtrycker västvärlden är bara lite för absurt.

Asså… bara idén att kritiska kommentarer på Terry Evans facebooksida skulle vara mobbing och förtryck är löjligt. Jag vet faktiskt inte hur kommentarerna sett ut, jag har kollat runt på sidan och kanske är några bortplockade. Men de skeptiska kommentarer jag såg var väldigt milda faktiskt. I stil med ”Lyssna på skeptikerpodden där de pratar om Terry”, ”Vilket nytta kan medium göra egentligen?” eller ”Ni vet att det inte är på riktigt va?”

Överlag var det en rätt positivt stämning. Och om man bortser från en och annan kommentar från Peratt är det mestadels ”ljus och kärlek”, ”Terry e bäst” eller typ
Skärmavbild 2012 02 20 kl 13 40 41
Skärmavbild 2012 02 20 kl 13 41 10
Skärmavbild 2012 02 20 kl 13 49 19

Skärmavbild 2012 02 20 kl 13 46 01

Jag vet inte vad som hänt på Terry Evans vänner. Kanske har skeptiker faktiskt betett sig riktigt illa. Jag vet inte vad VoF och Humanisterna gjort för att uppröra Börje Peratt och Torbjörn Sasserson till vansinne. Kanske har några medlemmar faktiskt betett sig riktigt illa.

Jag vet inte. Vad jag sett har VoF påstått att Terry Evans inte har mediala krafter på riktigt, och det är inte mobbning. Det är att ärligt säga vad man tror, och bry sig om andra så pass mycket att vilja berätta det för dem.

Kanske har något hänt som faktiskt ger Börje Peratt en anledning att spela ut rejält. Kanske är det så. Men att skrika mobbning, konspiration, förtryck, brott mot mänskliga rättigheter, och sedan hänga ut folk offentligt, och kontakta deras arbetsgivare, är bortom all rimlighet. Faktiskt. Sluta med det. På allvar. Det är inte kul längre.

Jaja… nu har jag tagit ut mig så mycket att jag säkert inte orkar skriva något på månader. Men, eftersom jag inte vill vara en mobbare låter jag Börje Peratt få sista ordet trots allt.

Skärmavbild 2012 02 20 kl 22 10 57
Yepp, oväridga dialog är ni verkligen. Jag klickar ”gilla”, stänger av datorn och går och lägger mig! Det finns viktigare saker att göra än att ge sig in i fåniga internet-flamewar.

Mer om Terry Evans Vänner historien:
http://faktoider.blogspot.com/2012/01/galningar-12-terry-evans-vanner.html
http://www.vof.se/blogg/terry-evans-ar-en-bedragare/
http://humanistbloggen.blogspot.com/2011/11/aftonbladet-kartlagger-pastadda-mediet.html

2 thoughts on “Om nätmobbning, VoF och ”Terry Evans Vänner”

  1. Intressant artikel, kul att läsa den. Och som en av de inblandade i det hela så har jag viss erfarenhet av att bli ”förföljd” av Herr BP och även hotad med polisanmälan för förföljelse. Vilket efter en dialog m Herr BP inte gått vidare, då jag kunnat peka på att den som hade mest anledning att polisanmäla skulle väl vara de skeptiker som blivit uthängda på i hans blogg.

  2. bra artikel, alltid trevligt att se lite kritik mot såna här saker…
    Helt rätt attt det finns viktigare saker än internet flamewar, ja e själv trött på okonstruktiva diskutioner sen länge…

Kommentera

