Jag tar farväl av Terry Pratchett!

Skärmavbild 2015 03 12 kl 18 39 03

Sure… Det finns flera författare som skriver bättre böcker än Terry Pratchett. Om jag skulle ranka mina favorit-böcker skulle en Terry Pratchett-bok antagligen inte dyka upp förrän typ plats fem-sex eller nåt.

Men jag tror inte det finns någon författare någonsin genom historien av bokskrivande som skrivit fler böcker jag älskar än Terry Pratchett! Den enorma magnituden av briljanta böcker tror jag är oöverträffad.

Och hans karaktärer. Tror inte det finns någon historieberättare någonsin genom historien av historieberättande som har fler karaktärer jag älskar än Terry Pratchett. Den underbara tjurskallen Granny Weatherwax och de andra häxorna, Tiffany Aching och hennes våldsamma små blå monstervänner, den adopterade dvärgen Carrot, den enormt naiva profeten Brutha, Döden som om och om igen drabbas av existensiell ångest… och många fler! Kommer sakna dem massor!

Vissa av hans böcker är bättre, andra är sämre, men varje gång jag plockar upp en ny Terry Pratchett-bok vet jag att jag kommer få läsa något smart och enormt underhållande. Och ofta mycket mer än så!

Hans bortgång har verkligen lämnat mig med ett tomrum. En tröst är att det fortfarande är många av hans böcker jag ännu inte läst. Men jag kommer aldrig få återse Tiffany Aching i hennes femte bok ”The Shepherd’s Crown” som skulle ha kommit ut i höst…

Så även om det finns författare som skriver bättre böcker finns det nog ingen jag kommer sakna mer än Terry Pratchett. Han hade en unik stil att skriva som jag bara sett liknande hos Douglas Adams. Men han är ju också död.

Linje b s

… hoppas fortfarande att nån ska titta i hans hand och hitta en liten lapp…

3746870797 82950c296d
Linje b s
81605423 5b9ae1aa 1705 401f 91eb f62078987da5

Kommentera

